Subarus satsning – då ska alla modeller vara elektifierade

2020-01-21 14:17  
Foto: Subaru

Om 15 år ska alla Subarus modeller vara elektrifierade. Det meddelade chefen Tomomi Nakamura i ett uttalande. Men konkurrenterna har mer aggressiva strategier.

På höstens bilmässa i Tokyo var det ett bilmärke som skiljde sig från resten. Mazda och Honda visade produktionsfärdiga elbilar. Toyota och Suzuki visade elektrifierade mobilitetslösningar. Och Subaru visade upp sin framtid i en modell (Levorg Prototype) med en 1,8-liters bensinmotor.

Men nu verkar det som att visionärerna inom Subaru slagit in på nytt ett spår – elektrifiering. Under ett teknikseminarium berättade företagets chef Tomomi Nakamura att märket kommer att följa med i utvecklingen, samtidigt som man ytterligare ska trycka på sina ”distinkta styrkor”.

– Även under den här transformationen kommer Subarus dedikation och åtagande inom biltillverkning att vara oförändrat. Med målet att särskilja Subaru från andra märken kommer vi att fortsätta finslipa de distinkta kvaliteter som gör att en Subaru är en Subaru, sade han i ett uttalande.

Helt och hållet elektrifierade bilar

Elektrifieringen ska innebära att 2030 ska åtminstone 40 procent av märkets globala försäljning bestå av elektrifierade bilar och innan 2035 så ska hela modellpaletten vara elektrifierad.

Trots vändningen i elektrifieringen – hur relevanta kommer Subaru att vara? Många europeiska märken har mycket aggressivare strategier än så – och giganten Toyota (som delvis äger Subaru) ska ju redan 2025 ha mer än 50 procent av den globala försäljningen elektrifierad. 

Redan i dag går det att säga att Subaru lider av avsaknaden av elektrifierat. Märkets storsäljare Outback har ett hiskeligt utsläpp (193 g co2/km) och den nya hybriden Forester e-Boxer presterar inte mycket bättre den (185 g co2/km).

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt