Studie: Lättviktskonstruktioner är bortkastat på elbilar

2020-04-27 13:26  
Foto: Hyundai

Låg vikt är ett miljösmart val för fordon med förbränningsmotor. Men för elbilar är lättviktskonstruktionernas energikrävande och smutsiga material en dålig affär. Tvärtom kan tyngre val öppna för längre räckvidd. Det konstaterar en tysk studie. 

I stort sett alla av de stora tillverkarnas framtidskoncept är i dag elbilar. En annan egenskap som byggena delar är att de utgör lättviktskonstruktioner. För alla vet ju att ett lätt fordon är ett mer miljövänligt fordon. Men nu kommer data från Technische Hochschule Ingolstadt som omkullkastar den sanningen.

Manuel Schweizer hade som målsättning att få fram den optimala materialblandningen för att konstruera elbilar såväl som fordon med förbränningsmotorer. I sin studie har han undersökt vilken typ av lättviktskonstruktion som ger respektive fordonstyp den bästa avkastningen avseende resurseffektivitet samt utsläpp. Den överraskande slutsatsen av granskningen är att lättviktskonstruktioner är helt bortkastade på elbilar.

Schweizer gjorde en beräkningsmodell för respektive fordonstyp, med två modeller vardera – en i den lägre mellanprisklassen samt en premiummodell. Han räknade bland annat in den energiåtgång och de utsläpp som genereras vid framställningen av grundmaterialet, exempelvis aluminium och stål. Sett över hela livscykeln kräver lättviktskonstruktionen mer energi och genererar större utsläpp.

Läs mer: Nya plattformen ska göra det billigare att bygga elbil

För bilar med förbränningsmotor är det absolut en lönsam affär att lätta fordonet genom att byta ut stålet i konstruktionen, och därmed sänka bränsleförbrukningen. Men elbilarnas motorer har en högre effektivitet, som backas upp av bromskraftsåtervinning. Så för ett elfordon är inte kilona lika avgörande.

Däremot finns det en hel del att tjäna på att välja material som inte kräver mycket energi eller ger stora utsläpp. Ett tyngre val kan i mellanprissegmentet spara in 9–13 procent av utsläppen som sker vid batteriproduktionen – och hela 19-24 procent i premiumsegmentet där batteripacken är större. Förtjänsten kan kvittas mot utsläpp som genereras i batteriproduktionen, och därmed kan man säga att extrakilona tvärtom omvandlas till större batterier samt en ökad räckvidd.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt