Elbilar

Studie: Lättviktskonstruktioner är bortkastat på elbilar

Foto: Hyundai

Låg vikt är ett miljösmart val för fordon med förbränningsmotor. Men för elbilar är lättviktskonstruktionernas energikrävande och smutsiga material en dålig affär. Tvärtom kan tyngre val öppna för längre räckvidd. Det konstaterar en tysk studie. 

Publicerad Uppdaterad

I stort sett alla av de stora tillverkarnas framtidskoncept är i dag elbilar. En annan egenskap som byggena delar är att de utgör lättviktskonstruktioner. För alla vet ju att ett lätt fordon är ett mer miljövänligt fordon. Men nu kommer data från Technische Hochschule Ingolstadt som omkullkastar den sanningen.

Manuel Schweizer hade som målsättning att få fram den optimala materialblandningen för att konstruera elbilar såväl som fordon med förbränningsmotorer. I sin studie har han undersökt vilken typ av lättviktskonstruktion som ger respektive fordonstyp den bästa avkastningen avseende resurseffektivitet samt utsläpp. Den överraskande slutsatsen av granskningen är att lättviktskonstruktioner är helt bortkastade på elbilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här