Snart visas första helt elektriska XC40: ”En Volvo måste alltid vara säker”

2019-09-25 11:26  

Om lite mindre än en månad smäller det. Då ska Volvo äntligen visa upp sin första riktiga elbil. Nu släpper de lite information kring att bilen utöver batterier – även får en helt ny sensorplattform för assistanssystem.

Och det märks att Volvo satsar enormt inför det här. Evenemanget kommer gå av stapeln den 16 oktober i Los Angeles och inför en samlad världspress ska tillverkaren visa sin framtid i form av en batterielektrisk version av XC40. Den första i en rad modeller som gör att tillverkarens siffror redan 2025 till hälften ska bestå av elbilar.

Men inför sin första lansering vill man trumma upp intresset och som ett led i detta har Volvo börjat lätta på trycket när det kommer till information om modellen.

Läs mer: Provkörning: Volvo XC90 B5 – ”Inte revolutionerande”

Så vad kan vi förvänta oss? Jo, i grunden handlar det om en XC40, men eftersom man helt lyft ur den fossilbaserade drivlinan så har ingenjörerna varit tvungna att arbeta om en hel del. Förvisso har plattformen bilen baseras på, CMA, utvecklats med elektrifiering som huvudmål – men det innebär trots det en hel del utmaningar.

– Oavsett vad som driver en bil framåt, en elektrisk maskin eller förbränningsmotor, så måste en Volvo vara säker. Helt elektriska XC40 kommer att vara en av de säkraste bilar vi någonsin har byggt, säger Malin Ekholm, säkerhetschef på Volvo Cars, i ett uttalande.

Unik säkerhetsstruktur för batteriet

Och för att åstadkomma detta har frontstrukturen byggts om helt för att hantera avsaknaden av en motor. Exakt hur de gjort, och om bilen får en ”frunk” likt Tesla återstår att se. Vidare beskriver Volvo att de utvecklat en ”unik” säkerhetsstruktur för batteriet. Denna består av en ram tillverkad i extruderad aluminium som bäddats in i mitten av bilens karosstruktur. Något som gör att det finns en slags inbyggd deformationszon kring batteriet.

Även om Volvo påstår att lösningen är unik – påminner den en hel del om vad övriga tillverkare gör.

Även baktill har det stuvats om och den elektriska drivlinan har integrerats i strukturen för att möjliggöra en bättre fördelning av krockenergin.

Ny sensorplattform

Allt det här är förväntat. Det är naturliga förändringar som måste göras för att en elbil ska vara vägsäker. Men en nyhet är att batteriversionen av XC40 blir först med ny teknik. Närmare bestämt har den utrustats med en ny sensorplattform för så kallade ADAS-system (Advanced Driver Assistance Systems). Mjukvaran kommer från Zenuity, det samriskbolag som Volvo äger tillsammans med Autolivs dotterbolag Veoneer och är samma system som Polestar 2 har.

Det går bara att spekulera i vad det här innebär, men i Polestarbilen består systemet av Zenuitys programvara samt kontrollenhet, frontsensor, monovisionkameror och algoritmer för djupinlärning från Veoneer. Själva skriver Volvo att systemet är skalbart vilket gör att plattformen enkelt kan vidareutvecklas samt att ”den lägger grunden för en framtida introduktion av autonom körteknik”.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt