Sena tillstånd stoppar laddstationer: ”Inte bra alls”

2021-08-23 08:43  
Foto: Johan Hallnäs/TT

Ett år har gått sedan regeringen beslutade om en ny förordning för utbyggnad av publika snabbladdstationer för elbilar. Men fortfarande har inga av de stationer som beviljats stöd från Trafikverket installerats.

I dag rullar över 200 000 elbilar och laddhybrider ute på Sveriges vägar, och tillväxten är snabb. Enligt prognoserna kommer det att finnas en miljon laddbara bilar i Sverige 2030.

Samtidigt går det långsammare med utbyggnaden av laddstationer. Totalt finns omkring 13 000 publika laddpunkter, eller elbilsuttag, runt om i Sverige. Av dem räknas drygt 1 500 som snabbladdstationer.

Regeringen beslutade i augusti förra året om en satsning på att täcka "vita fläckar" på den svenska laddinfrastrukturkartan, som framför allt finns i Norrlands inland. 50 miljoner kronor per år i tre år avsattes och målet är att det på de stora vägarna ska finnas en snabbladdstation var tionde mil.

Inga laddstationer på plats

Stödet har hittills delats ut i två omgångar till totalt 59 laddstationer – en gång i december förra året och en gång i maj i år – men fortfarande har ingen av dem installerats, enligt Trafikverket som ansvarar för stödet.

Läs mer: Stockholms nya mål: Elbilsladdning på alla parkeringsplatser

De första stationerna kommer att vara uppsatta i slutet av oktober i år om inga problem under byggskedet inträffar. Men för flera stationer dröjer installationen till september nästa år – nästan två år efter att stödet delats ut.

– Det är inte vi som sätter deadline utan företagen uppger själva när de får byggstart. Det handlar om vad de har för avtal och på många platser finns också tjäle i marken vilket innebär att det under vissa perioder inte går att bygga, säger Maria Attve Storm, projektadministratör på Trafikverket.

Långa handläggningstider

Långa tillståndsprocesser sätter stopp för att laddpunkterna sätts upp snabbare, säger Björn Öster, ansvarig för snabbladdningsinfrastruktur på Vattenfall InCharge.

Enligt honom tar det inte sällan mellan sex till tolv månader att få till stånd ett godkännande för avstängningar, marktillstånd för att få gräva och grönt ljus från elnätsägarna.

– Det är inte bra alls, vi tycker att det är jättejobbigt. Vi gör vad vi kan men det handlar om myndighetsbeslut. Det är lika för alla, säger Björn Öster, ansvarig för snabbladdningsinfrastruktur på Vattenfall InCharge.

Läs mer: Det här är världens mest elbilsvänliga länder – Sverige med i toppen

Bolaget har beviljats och fått stöd utbetalat till drygt 20 laddstationer under Trafikverkets båda utlysningar. Hälften väntas vara installerade under hösten och resten installeras nästa år.

– Det går inte att sätta ett datum på exakt när de är uppe. Det är jättepositivt att vi fått stödet beviljat, det finns ett stort behov i framförallt Norrland men också allmänt. Men det är som sagt en utmaning med ledtider för att få ihop det, säger Björn Öster.

"Vill se laddstolpen uppe"

Enligt energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) har det gått olika snabbt att installera laddstationer i olika delar av Sverige.

– Det blir en kommunal fråga. På vissa platser har det gått väldigt fort att bygga ut laddinfrastruktur. Kanske är det så att det finns en ovana i den glesaste landsbygden att hantera det här. Då får vi ha en dialog med Trafikverket om vad vi kan göra för att underlätta, säger Anders Ygeman.

75 procent av stödet, eller drygt 50 miljoner kronor, har delats ut till aktörerna. När laddstationen är i drift och sökandens slutredovisning inkommit till Trafikverket utbetalas resterande 25 procent.

– Det är klart att när vi betalar ut stöd så vill vi se laddstolpen uppe så snabbt som det bara går, säger Anders Ygeman.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt