Seats löfte: Säljer elbilen till samma pris som fossilmodell

2019-11-14 09:11  
Foto: Seat

En spansk version av Volkswagens E-up och den första i raden av elektrifierade modeller från Seat. Nya Mii electric ska dessutom ha direkt prisparitet med fossildrivna modeller.

Att VW-koncernen har rustat sig för elbilseran är ingen nyhet. När Volkswagen tryckte på knappen för produktionsstarten av sin folk-elbil ID.3 var den bara först ur fållan. Strax kommer Audi, Seat och Škoda att lansera liknande versioner på den gemensamma plattformen MEB.

Men lite i skuggan av dessa kommer lanseringen av en trio elbilar av förra generationen – nämligen VW E-up, Škoda Citigo IV samt Seat Mii electric. Och nu har Seat alltså dragit igång lanseringen av den sistnämnda.

– Mii electric markerar starten för introduktionen av en mycket prisvärd elbil på marknaden och är ett tydligt bevis på hur viktigt vi tycker att det är att inte bara utveckla bilar som konkretiserar allt det som Seat står för, utan också erbjuder en spännande framtid både för branschen och för dess kunder, säger Seat-ordföranden Luca de Meo i ett uttalande.

Läs mer: VW:s säljchef: ”Ingen av konkurrenterna har något liknande”

Att Mii kommer i en elektrisk version först nu har att göra med att batteritekniken har varit för dyr. Genom att istället satsa på att komma i andra vågen innebär dels att prislappen har gått ner och att tekniken är mer beprövad.

I de flesta avseenden är Mii electric en VW E-up fast med ett annat märke. Drivlinan består av en 61 kW/83 hästkrafter stark elmaskin kopplad till en enstegsväxellåda. Energin hämtas ur ett batteripack på 32,3 kWh och detta ska räcka till en räckvidd på 259 km (WLTP). För de som väljer att inte lämna stadstrafiken kan räckvidden bli bra mycket längre och Seat anger att 359 kilometer inte är omöjligt på en laddning.

Läs mer: Toyota och BYD tänker utveckla elbilar tillsammans

Men vad kostar då bilen? Seat lovar att bilen när den lanseras, vecka nio i Sverige, kommer att vara en av de mest prisvärda alternativen på marknaden. Den ska komma med en prislapp som motsvarar en bil med förbränningsmotor, med fördelen att drifts- och underhållskostnaderna är lägre. Det innebär att Mii electric hamnar på 264 900 kronor, något som efter den statliga subventionen på 60 000 innebär att man får en utsläppsfri pendlarbil för strax över 200 000 kronor.

Tekniska data

Maximal motoreffekt: 61 kW (83 hk)

Maximalt vridmoment: 212 Nm

Batteri: Litiumjon

Kapacitet 32,3 kWh (netto)

Laddningstid vid 40 kW likström till 80 %: ~1 h

Laddningstid vid 7,2 kW växelström till 80 %: ~4 h

Räckvidd blandad körning: 250 - 259 km (WLTP)

Acceleration 0 - 100 km/h: 12,3 sek.

Topphastighet: 130 km/h

Mått:

Längd: 3.556 mm

Bredd: 1.645 mm

Höjd: 1.481 mm

Hjulbas: 2.421 mm

Vändradie: 9,8 m

Bagageutrymmesvolym: 251 lit. (upp till 923 liter med nedfällt baksäte)

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt