Se Rivians elpickup dra 5 ton i extrem hetta

2020-09-22 09:44  
Foto: Rivian

Deras elpickup kan dra nära fem ton. I Death Valley testade Rivian kylförmågan hos R1T med fullt släp i temperaturer upp mot 47 grader Celsius.

I fabriken i Normal, Illinois är Rivian redan igång med en produktion av förserie-bilar, och bolaget har sedan tidigare lovat att deras elpickup R1T ska släppas i juni nästa år. Men modellen genomgår fortfarande tester.

Striden i det nya och förväntat lukrativa segmentet är stenhård. Tesla var tidiga med att avtäcka sin Cybertruck, men i dagarna har både GM och Ford släppt klipp på Hummer EV respektive den batteridrivna versionen av F-150. Nu gör Rivian samma sak, och deras fokus är bilens dragvikt på cirka fem ton.

Elbilens värsta fiende är extrema temperaturer, och Rivian förlade sitt test till Bullhead City, Arizona – med en hetta som låg mellan 43- och 47°C. R1T kan dra 11 000 pounds, vilket motsvarar 4 989 kg, och vikten var placerad i en nio meter lång trailer.

Läs mer: Dött lopp mellan Tesla Cybertruck och Rivian R1T

Målsättningen var dels att testa kylningen av drivlinan samt se huruvida luftkonditioneringen orkade med. För ändamålet besökte man bland annat Death Valley. En av sträckningarna startade vid 152 meter över havet och klättrade sedan under en sträcka på bara 18 kilometer till 1 066 meters höjd. Det rapporterar Electrek. Se det framgångsrika testet nedan.

De tidigare specifikationerna har gjort gällande att var och en av de fyra motorerna kan leverera 147 kW direkt på hjulet. R1T ska säljas i versioner som erbjuder 300 kW till 562 kW. De tre batteripacken på 105 kWh, 135 kWh, respektive 180 kWh sägs ge en räckvidd på dryga 370 km, 482 km eller 643 km. Rivian förväntas dock leverera slutgiltiga specifikationer närmare lanseringen.

John Edgren

Mer om: Rivian Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt