Premium Så tjänar elbilarna på att få en andra växel ZF Friedrichshafen vill utrusta alla elbilar med bolagets nya tvåväxlade automatlåda. Det ska innebära att tillverkarna inte längre behöver välja mellan ett högt initialt vridmoment och toppfart. John Edgren Publicerad 1 aug 2019 kl 11.17 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons (Artikeln är uppdaterad)Tvåväxlade automatlådor som General Motors Powerglide, lanserad 1950, tillhör historien – i stort sett. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bilmotor elbilar premium Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Miljardförlust för LKAB – varselhot över anställda Urspårningarna på Malmbanan innebär en miljardförlust för statliga LKAB. Bolaget flaggar nu för att verksamheten tillfälligt kan behöva stängas ned. Hundratals medarbetare kan påverkas enligt vd:n.
Motstridiga uppgifter i Nevs-soppan – var hamnar tillverkningen av Emily GT? Förhoppningen var att det till sommaren återigen skulle tillverkas bilar i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Men så blir det inte.
Premium Vindkraftverk tappade 22 ton tungt rotorblad – undersöks av drönare Alla vindturbiner ska inspekteras på nytt, både utvändigt och invändigt.