Elbilar

Så mycket kostar budgetversionen av Audi E-tron

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi

Mindre batteri, effektsvagare motor och ingen 150 kW-laddning. Nu har Audi öppnat orderböckerna för den nya instegsversionen av E-tron. Uppsidan är att prislappen har kapats rejält.

Publicerad

I fjol lanserades E-tron och tog Audi in i elbilens tidsålder. Nu kommer steg två på resan, i form av en lite kapad modellversion. Nej, det är inte den E-tron Sportback som företaget har lockat med ett tag, utan ett lite enklare insteg av standardbilen.

Den nya modellen går under namnet E-tron 50 (vanliga heter E-tron 55). Och till skillnad från tidigare har batteriet kapats ner till 71 kWh istället för 95 kWh. Även motorerna har skruvats ner (230 kW istället för 300 kW) och så har även kapaciteten för snabbladdning. Det sistnämnda går nu att göra i 120 kW istället för de 150 kW som E-tron 55 mäktar med. Dock ska samma laddning, 0–80 procent, vara avklarad på 30 minuter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här