Så mycket kostar budgetversionen av Audi E-tron

2019-09-03 14:48  

Mindre batteri, effektsvagare motor och ingen 150 kW-laddning. Nu har Audi öppnat orderböckerna för den nya instegsversionen av E-tron. Uppsidan är att prislappen har kapats rejält.

I fjol lanserades E-tron och tog Audi in i elbilens tidsålder. Nu kommer steg två på resan, i form av en lite kapad modellversion. Nej, det är inte den E-tron Sportback som företaget har lockat med ett tag, utan ett lite enklare insteg av standardbilen.

Den nya modellen går under namnet E-tron 50 (vanliga heter E-tron 55). Och till skillnad från tidigare har batteriet kapats ner till 71 kWh istället för 95 kWh. Även motorerna har skruvats ner (230 kW istället för 300 kW) och så har även kapaciteten för snabbladdning. Det sistnämnda går nu att göra i 120 kW istället för de 150 kW som E-tron 55 mäktar med. Dock ska samma laddning, 0–80 procent, vara avklarad på 30 minuter.

Läs mer: Nya tester visar: Audio E-tron säkraste elbilen hittills

Förändringarna i drivlina innebär att runt 25 procent av räckvidden har gått förlorad. Det innebär att den ännu icke certifierade räckvidden beräknas vara lite över 30 mil. 

Även om den nya instegsmodellen har mindre batteri och effekt än standarvarianten skiljer den sig inte mycket åt i övrigt. Du kommer fortfarande att ha samma tillval och quattro fyrhjulsdrift, luftfjädring, digital instrumentering och MMI navigation är standard.

Läs mer: Audi släpper snikversion av E-tron – här är skillnaderna

Det kan tyckas underligt att strypa specifikationer, men förklaringen är ekonomi. Den positiva sidan av allt detta är att prislappen har rasat en hel del. Ett stycke E-tron 50 kostar från 695 000 kronor – hela 200 000 kronor mindre än vanliga 55 quattro.

Fakta E-tron 50 

Pris: från 695 000 kronor

Motor: Två elmotorer med totaleffekt 230 kW / 313 hk

Vridmoment: 540 Nm

Batterikapacitet: 71 kWh

Ombordladdare: 11 kWS

nabbladdningskapacitet: 120 kW

Laddtid snabbladdning: ca 30 min 0-80 procent

Bagageutrymme: 600 liter

Maximal dragvikt: 1 800 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt