Elbilar

Så kan Europas elbilar vinna kriget om köparna

Volkswagen ID3 tillverkas i Zwickau. Foto: Volkswagen

Europa kan vinna elbilsracet. Men bara om vi tar lärdom av Kina. Det bedömer analysföretaget Jato Dynamics.

Publicerad

Kina kan tyckas ostoppbart, med kraftiga subventioner för elbilar, ett stort köpbehov att mätta och ett till synes oändligt antal billiga modeller att tillgå. Diktaturen är fortfarande världens största marknad för elbilar, men under den första halvan av 2020 var elbilsförsäljningen faktiskt större i Europa – för första gången sedan 2015.

Och med den kraftiga ökningen ser det ut som om Europa inom en snar framtid kan köra om Kina i elbilsracet. Det är slutsatsen i en ny rapport från Jato Dynamics, rapporterar Automotive News Europe.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här