Så här blir Hondas hajpade elbil – Honda E

2019-09-05 14:49  

Stor premiär om en vecka, men redan nu har Honda presenterat specifikationerna för sin första elbil kallad E. Intresset är enormt – dessvärre hamnar vi i Sverige på väntelistan.

Det är ett bra tag sedan som Honda, bara för att testa, snickrade ihop ett litet retroinspirerat koncept med eldrivlina. Men responsen var så stor att ledningen övertygades att satsa – och nu på Frankfurtsalongen i nästa vecka presenteras den serieklara modellen E.

Tanken har hela tiden varit att E ska vara en elektrisk pendlarbil där enkelhet och användbarhet är ledord. Redan i våras visade Honda upp en bil som var 95 procent klar. Nu när de officiella bilderna på produktionsmodellen släppts framgår det ingen märkbar skillnad.

Redan från början kommer modellen att erbjudas i två olika versioner. Instegsversionen har en motoreffekt på 100 kW och utöver den finns en där effekten skruvats upp till 113 kW (136 respektive 154 hästkrafter).

En gokart-lik upplevelse

Batteriet som ger kraften är på 35,5 kWh vilket enligt icke certifierade mätningar ska räcka till 220 km körning. 

Troligtvis kommer den lilla bilen vara en smilbandstöjare. Motorn driver på bakhjulen och det karaktäristiska vridmomentet som elmotorer levererar direkt från start lär göra E till gokart-lik upplevelse. 

I interiören kommer den fullbreda digitala instrumentpanelen vara det som dominerar miljön. Självklart är bilen modern när det kommer till uppkoppling och ägarna ansluter till sitt fordon via mobilen.

Läs mer: Så vill biltillverkare komma ikapp Tesla

E levereras även med en ai-tjänst kopplad till programmet Honda Personal Assistant. Det ska göra att förare och passagerare kan interagera med bilen och ändra exempelvis temperatur och volym. Tillverkaren anger att bilen tack vare maskininlärning ska bli bättre på att förstå instruktioner med tiden.

Men även om du gillar designen och specifikationerna passar din vardag så kommer du tyvärr inte att kunna ställa en Honda E på garageuppfarten den närmsta tiden. Detta eftersom det kommer att ta tid för Honda att få ut bilar. I samband med lanseringen får kunder i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Norge lägga en beställning. Vi övriga Européer får nöja oss med att registrera intresse.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt