Rapport: Toyota leder loppet mot solid state-batterier

2022-07-11 10:25  

Solid state-batterier beskrivs ofta som en genombrottsteknik som ska ta elbilen till nästa nivå. Nu kommer en rapport som visar att Toyota är den som har ledartröjan i utvecklingen.

Utvecklingen och elektrifieringen av bilindustrin går i rasande tempo och en ”heliga graal” man nu siktar in sig på är batterier med fast fas-elektrolyt, så kallade solid state-batterier. Dessa ska vara säkrare än dagens batterier samtidigt som de går snabbare att ladda och inte minst – sänker kostnaderna.

Därför är det inte konstigt att det här är ett fokusområde för forskning och utvecklingsavdelningar världen över. Men vem ligger längst fram? Japanska Nikkei tog hjälp av analysfirman Patent Resultat för att titta på vem som leder i varje fall när det kommer till sökta patent.

Läs mer: Toyota och Panasonic startar gemensamt batteribolag

Undersökningen gjordes på patent inskickade till World Intellectual Property Organization mellan år 2000 och mars 2022 detta i tio utvalda länder och territorier.

Det förefaller som man på de japanska öarna är de som satsar mest på detta. Rapporten som Nikkei publicerat visar att den som leder patent-racet är Toyota. Med 1 331 kända patent är man i odiskutabel ledning. Först med 445 patent kommer Panasonic Holdings på en andra plats och japanska oljebolaget Idemitsu Kosan sladdar lite otippat in på bronspeng med 272 patent. Den senare har då patent framför allt kring produktionsutrustning och produktion av elektrolytmaterial.

Nikkei skriver att Toyota som har forskat kring solid state-batterier sen 90-talet samt att de har en stor bredd på vad de patenterat för teknik. Där ingår allt från batteriuppbyggnad till material- och tillverkningsprocesser.

Även Volkswagen satsar

Nu är kvantitet och antal patent inte något som innebär att vi kommer få se tekniken i produktion, dock har Toyota sagt att man har ett alternativ på gång.

Toyota har sedan 2020 testat den nya batteritekniken i prototyp-verksamhet. Uppsidan är att man ska kunna ladda upp en bil ungefär tre gånger så snabbt som om den hade konventionella litiumjonbatterier men en lärdom man har därifrån är att livslängden ännu så länge är ett problem.

Tillverkaren har sagt att de första produktionsbilarna som får den nya tekniken kommer vara hybrider. Varför? Jo, för att hålla nere priset samt att kunna få rejält med data från verkliga kunder. Först efter att man kunnat utvärdera och justera efter detta kommer solid state-batterierna komma till elbilar.

Men om Toyota ska bli först är det bråttom. Volkswagen håller tillsammans med Quantumscape på att utveckla tekniken och har satt 2025 för lansering.

Felix Björklund

Mer om: Batterier

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt