Premium

Provkörning: Volvo XC90 B5 – ”Inte revolutionerande”

NY TEKNIK PROVKÖR. Insteget i elektrifiering och "löfteshållaren". Nu har Volvo rensat ut bland modellbeteckningarna och lanserat sina första mildhybrider. Vi har testat hur stor skillnad det nya systemet gör.

Publicerad

En modelluppdatering som samtidigt gav Volvo lite på fötterna för att upprätthålla löftet om att de från och med 2019 bara ska lansera elektrifierade bilar. XC90 B5 är det som tidigare var en vanlig dieselbil, men som nu fått drivlinan kompletterad med ett 48-voltssystem.

Så vad innebär det? Jo, Volvo har stuvat om och istället för sitt Power Pulsesystem, där en tryckluftsladdad turbo hjälper till att få fart på ekipaget, stöttar istället den integrerade startmotorn/generatorn tillsammans med ett dubbelturbosystem. En naturlig utveckling kan tyckas eftersom Power Pulse är en smart lösning i brist på elektrifiering.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här