Provkörning: Volkswagen Passat GTE – ”Trygg familjefraktare”

2019-06-21 06:00  

NY TEKNIK PROVKÖR. Längre räckvidd och mer teknik. Efter ett tillfälligt produktionsstopp kommer Volkswagen Passat GTE i en uppdaterad tappning. Men är det tillräckligt för att återta tronen som Sveriges mest sålda laddhybrid?

När Volkswagen Passat kom som laddhybrid 2015 blev modellen en succé direkt. Okej räckvidd på el i kombination med bra utrymmen och enormt fördelaktigt förmånsvärdet gjorde bilen till en storsäljare. Förvisso var konkurrensen inte allt för tuff då Volvos motsvarighet V60 T6 var dyrare, trängre, äldre och hade svårt att leverera på räckviddslöftet. Visst fanns det även Mitsubishis Outlander, men i kombiklassen var det tunt.

Men tiderna ändras och utöver att Volvo har skärpt till sig finns det även fler alternativ. Och inte bättre blev det av att Volkswagen dragits med leveransproblem. Och visst, som biltillverkare är det är ett kärt besvär att ha större efterfrågan än tillgång.

I varje fall till en början. För Volkswagens del har det dock varit problematiskt. Redan under sommaren i fjol slog tillverkaren i taket och hade i stort sett renons på GTE. Tillgången var löjligt liten och kundordrarna hamnade på hög.

Och när bilförsäljarna var tvungna att informera om att väntetiden på ett exemplar låg på över ett år… var det kära besväret något som irriterade kunder rejält.

I mars stängde så VW helt möjligheten att beställa en laddhybrid-Passat.

Läs mer: Ny Teknik provkör Kia E-Soul: ”En udda fågel”

Nu har Passat i uppgraderad form presenterats – och med den kommer även en ny GTE. Och som vanligt när det kommer till ansiktslyft halvvägs i en modells livscykel, är det ett mycket försiktigt ingrepp som gjorts.

Men under skalet har det förnyats desto mer. Dels så lanserar Volkswagen med Passat sin version av semi-autonom körassistent, därtill har modellen kopplats upp och fått den senaste versionen av infotainment och digital instrumentering.

Och det här är inget att klaga på. Det är snyggt, stilrent och modernt – vilket även innebär att den traditionella analoga klockan som satt mitt på instrumentbrädan nu försvunnit. 

En annan nyhet är att ratten fått beröringskänsliga knappar för att det ska bli enklare för föraren att interagera med bilen.

Den sak i teknikuppdateringen som inte faller mig på läppen är heads up displayen. Jag känner inte riktigt att den plexiglasskiva som fälls upp bakom ratten ger så mycket. Detta eftersom det går att få navigationsangivelser både i instrumenteringen och på skärmen i mittkonsolen. De alternativ som projicerar på vindrutan tycker jag är bättre och mer subtila, även om jag börjar tycka att tekniken spelat ut sin roll. 

Så är Volkswagen Passat GTE att köra

När det kommer till körningen har Volkswagen inte ändrat ett dyft. Det är samma bil som lanserades för fem år sedan som man återigen rullar ut. Vilket innebär att det är en trygg om än lite anonym bil att köra. Men det är exakt så den ska vara.

Det här är en bil som ska fylla rollen som familjefraktare och vardagspusselhjälte – kryddad med modern teknik, komfort och utsläppsfria färd. Och i den här tappningen tar det slut där.

Visst kan den ystre trycka på GTE-knappen och få en lite mer prestandainriktad upplevelse, men VW-koncernen har andra modeller för de som vill ha riktigt smilbandstöjande körning.

Drivlinan består av samma 1,4-liters bensinmotor som parats ihop med en elmotor. Den förstnämnda har 156 hästkrafter, den senare levererar 115 och systemeffekten ligger på 218 hästkrafter. Så långt inget nytt. Det tillverkaren dock gjort är att sätta till ett partikelfilter som gör att GTE är klar för de nya utsläppskraven Euro 6d som börjar gälla 2021. 

På frågan om varför VW inte valde att använda en modernare motor var svaret rakt: Det skulle krävas för mycket tid och pengar för att få till samma optimering. 

Däremot har de ordnat om lite i vilka olika körlägen föraren har att förhålla sig till. Numera finns det tre istället för fem. E-mode, Hybrid och GTE. Där det förstnämnda är helt eldrivet, det andra en kombination beroende på körstil och det tredje optimerat för mesta möjliga kraft. Dock finns det möjligheter att justera hur hybridläget ska fungera.

Dels går det att sätta gränser för hur mycket batterikapacitet som får använda och dels går det att ställa jn så att drivlinan försöker ladda batteriet till en viss nivå. Dessa fanns med även innan uppdateringen – men låg som egna körlägen då.

En sak som är ny ät att GTE:n, givet att det finns kräm i batteriet, alltid starta på el. Detta ner till temperaturer på minus 28.

Läs mer: Ny Teknik provkör Mercedes EQC: ”Bättre än väntat”

Det mest väsentliga man gjort med GTE kokar egentligen ner till två saker. Det första är att det numera är en högre kapacitet i battericellerna. Istället för 28 Ah per cell är det 37 Ah som gäller. Något som gör att den totala kapaciteten ökat med 31 procent, från 9,9 till 13 kWh. 

I körning motsvarar ökningen att den försiktige ska ta sig 55-56 km på ren el enligt WLTP-körcykeln. Under den korta bekantskap vi tilläts under körningen hann vi inte stresstesta det påståendet, men troligtvis kommer det innebära att det går att köra utsläppsfritt runt 4-4,5 mil jämfört med tidigare runt tre mil. När vi får möjligheten att ta ut GTE:n på längre tur, kan vi gå in på djupet där.

Den andra nyheten, som även har stor inverkan på räckvidden, är att teknikerna petat ner en proaktiv algoritm i den adaptiva farthållaren. Något som gör att systemet på bästa möjliga sätt ska se till att vara energikonservativ och då ta med inbromsningar inför kurvor, höjdskillnader samt trafik i beräkningen. Och det här ska göra under i verkligheten.

Den som helt överlåter acceleration och bromsning till bilen kommer att få den högsta effektiviteten och under en teknikgenomgång avslöjar VW-ingenjörer att de försökt slå datorn i flera olika tester ute på vägarna – men misslyckats.

Summerat: Så är Volkswagen Passat GTE

Ännu så länge är priset för Passat GTE inte satt. Fram till i slutet av mars gick det att beställa ett exemplar enligt den gamla prislistan som startade på 438.000 kronor (448.000 för kombin).

Troligtvis lär det inte avvika allt för mycket från detta och i samband med att orderböckerna öppnar i början av juli avslöjas priset. De som beställer en bil direkt kan då räkna med att få den levererad under första kvartalet 2020. Så det är fortfarande en hel del väntan.

Och det lär vara den stora utmaningen för VW. Att få fram tillräckligt med bilar. I sin forna skepnad var Passat GTE en stor tjänstebilsfavorit och längre räckvidd på el samt mer teknik lär inte ändra på det.

Dock finns det ett litet frågetecken. I september kommer Volkswagens elbil ID.3. En bil som tillverkaren länge beskrivit som ”liten som en Golf på utsidan, stor som en Passat på insidan”. Detta till runt 400.000 kronor. Lägg till elbilssubvention på 60.000, en striktare bonus/malus till årsskiftet och skillnaden blir än större till ID.3:s fördel.

Så det finns viss risk att VW kan drabbas av elektrifierad kannibalism.

Fakta: Volkswagen Passat GTE

Pris: ej fastställt.

Drivlina: 1,4-liters bensinmotor + elmotor.

Maxeffekt: 156 hästkrafter bensin, 115 hk elmotor – 218 hk systemeffekt.

Max hastighet på el: 130 km/h.

Batterikapacitet: 13 kWh.

Räckvidd på el: 55 km (kombi) 56 km (sedan) WLTP.

Laddtid: 5,5 h (2,3 kW) 4,5 h (3,6 kW).

Bränsletank: 50 liter.

Total räckvidd: 760-875 km.

Officiell förbrukning: inte fastställt.

Bagageutrymme: 650 liter (uppfällda säten) 1 780 liter (nedfällda säten).

Max dragvikt: 1 600 kg.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt