Provkörning: Volkswagen E-up – ”Ökat räckvidden med 70 procent”

2019-11-23 06:31  

Dubbel batterikapacitet och 70 procents längre räckvidd på el till en lägre prislapp. Nya E-up är VW:s insteg i elbilssfären, Ny Teknik testade modellen på vägarna runt Valencia.

Ett instegsalternativ i väntan på VW:s nästa elbilskapitel. Nu har den tyska tillverkaren uppgraderat E-up, och även om det utseendemässigt inte har hänt mycket så är det en enorm skillnad mot den tidigare versionen.

Den stora rubriken är att tillverkaren har bytt ut battericellerna, vilket gör att man på samma volym får ut dubbel kapacitet. Eller de tidigare 18,7 kWh har blivit 36,8 kWh (varav 32,2 kWh netto) vilket måste sägas vara ett tydligt bevis på hur snabbt batteriutvecklingen går. Det innebär att man nu ska komma 260 kilometer på en laddning. Andra nyheter är att även ombordladdaren fått ett rejält lyft, från 3,6 till 7,2 kW, för att man ska kunna få hanterbara laddtider. Det innebär att man på en natt eller under en arbetsdag ska få fulladdat.

Det här är som sagt de stora nyheterna. Interiören är densamma och det ska sägas att den fortfarande är sparsmakat enkel. Här finns ingen infotainment, utan det är den egna mobiltelefonen som får fylla den rollen. En funktionell men billig lösning. I övrigt är kupén ljus och luftig med bra sikt och utrymme för sin storlek.

Läs mer: Provkörning: Audi Q5 TFSI e – ”Eldriften är en dans”

Att det inte är tänkt som en bil man tar på kontinentalsemester säger sig självt. Up har alltid varit en modell för stadsbruk. Men det märks även av snabbladdningskapaciteten. E-Up klarar upp till 40 kW, vilket är lite i jämförelse med långfärdsbilar som ofta klarar 150 kW. Ett laddstopp är ok, men därefter börjar det bli många timmar att döda i väntan på laddning.

Volkswagen E-up på vägen

Up har alltid varit en mogen bil för sin storlek. Tyskarna har inte gjort ett halvdant jobb bara för att det är en liten stadsbil. Det här har slagit igenom i körbarhet, och där har Up varit föredömligt trygg. Eldrivlinan har bidragit med pigg acceleration, och det som tidigare har stått för begränsningen var en något kort räckvidd.

Nu med en räckviddsökning på 70 procent har den även alla förutsättningar för att ta ytterligare ett kliv och bli en riktigt bra allroundbil.

För bakom ratten är det riktigt bra. Chassit passar elmaskinen och kombinationen är en trevlig och effektiv stadsbil. Runt refuger och rödljus känner sig E-Up hemtam, och ojämnheter pareras bra av bilen. Visst, den korta hjulbasen märks av vid gupp och dylikt, men annars maskeras bilens litenhet. Även i motorvägshastigheter beter sig elbilen moget. Visst, det tränger in en hel del vindbrus och annat oljud, men det är påtagligt snarare av drivlinans ljudlöshet än att det skulle vara bullrigare än i andra småbilar.

Förarsätet i en Volkswagen E-up. Foto: Volkswagen

I bilen finns det tre körlägen, och det märks att Up:en är inriktad på effektivitet snarare än att försöka skaffa sig en sportimage. Lägena är förutom normal även Eco och Eco+.

I grunden handlar det om ganska raka lägen och den stora skillnaden är att de mer effektivitetsinriktade stryper motoreffekten. I Eco reducerar frekvensomriktaren effekten till 68 hästkrafter och maskinen levererar även lägre vridmoment. Därtill spärras bilen till 115 km/h och luftkonditioneringen stängs av. För de som vill vara än mer energiekonomiska finns det ett mer extremt läge. I Eco+ är effekten nere på 54 hk och hastigheten kapas till 90 km/h.

Läs mer: Provkörning: Volvo XC90 B5 – ”Inte revolutionerande”

Troligtvis kommer knappande på Eco/Eco+ endast göras i paniklägen, för strypningen ger mycket lite utöver att bilen blir slöare. Vi pratar att den uppskattade räckviddsförbättringen blir några kilometer längre enligt färddatorn. Hur det blir i verkligheten kräver noggrannare undersökning än vad vi hann med på vid den här provkörningen.

Växling är något man i normalfallet inte behöver göra i en elbil. Men i E-up så kan den ambitiöse faktiskt spaka runt rätt mycket. Bromskraftsåtervinningen går att ställa i fem steg som väljs via växelspaken. Från D, där bilen frirullar så fort man kliver av gasen, via D1/D2/D3 till B. I det sistnämnda så regenereras upp till 40 kW när man släpper gaspedalen. Och personligen så gillar jag att kunna kontrollera inbromsningen.

Vem ska köpa VW E-up?

Officiellt är det sagt att E-up ska dra 1,45 kWh/mil, men under körningen så var det inga problem att ligga runt 1,2 kWh/mil vilket är ett bevis på hur effektiv bilen verkligen är. Det får mig även att tro att det under gynnsamma förhållanden inte ska vara allt för svårt att nå 20 milsgränsen per laddning. Visst, svensk kyla och frost kan kapa ner det här under vinterhalvåret men troligtvis kommer det fortfarande vara en acceptabel räckvidd även under årets mörkare månader.

Volkswagen E-up. Foto: Felix Björklund

Så vilka är bilen för? VW har ju sin stora elbilsstrategi och ännu så passar E-up in i botten av denna i väntan på och strax under ID.3. Och med en tillräckligt lång räckvidd för att klara av veckans pendling och vardagsbestyr utan allt för stora svårigheter är det ett intressant alternativ för de som behöver en andrabil. Och kan man mäkta med inköpspriset så lär det vara ett riktigt ekonomiskt val. Utmaningen för VW kan dock bli att Seat och Skoda även de kommer att erbjuda samma bil, men några tusenlappar billigare.

Fakta Volkswagen E-up

Pris: från 273 600 kr.

Motor: Permanent synkronmotor.

Maxeffekt: 83 hästkrafter.

Maximalt vridmoment: 212 Nm.

Acceleration 0-100 km/h: 11,9 sekunder.

Topphastighet: 130 km/h.

Batterikapacitet: 32,2 kWh netto (36,8 brutto).

Räckvidd: 260 km WLTP.

Energiförbrukning: 1,45 kWh/mil WLTP.

Snabbladdningskapaciitet: 40 kW.

Laddtid 40 kW: 60 minuter för 0-80 procent.

Ombordladdare: 7,2 kW.

Laddtid AC med laddbox 7,2 kW: 4-5 timmar.

Laddtid AC 2,3 kW: 16 timmar 12 minuter 0-100 procent.

Bagageutrymme: 251 liter, 941 med baksätena fällda.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt