Provkörning: Mercedes EQC – ”Bättre än väntat”

2019-05-18 06:00  

NY TEKNIK PROVKÖR. Knappast nydanande, men rejält genomtänkt. När Mercedes gör elbil har man balanserat traditionella värden med den senaste tekniken. Och resultat är mycket bättre än vad jag på förhand trodde, skriver Ny Tekniks Felix Björklund.

Jag stod där på Artipelag i fjol och hade skyhöga förväntningar. Mercedes skulle visa elbil och jag väntade på att bli överväldigad. Äntligen skulle elbilssegmentet berikas med en Mercedes, som man beskrev det. Men i stället för imponerad… blev jag besviken när EQC presenterades.

Nu får jag återigen betrakta bilen, ett halvår senare, i garaget vid Gardemoen. Mercedes har bestämt att om man ska lansera elbil så ska man göra det i Norge. Bland parkeringens Teslas, BMW i3:or och Nissan Leaf har de tryckt in en laddning EQC. Det första som slår mig är att det jag tidigare beskrev som generisk suvdesign nu ser rätt trevlig ut i kontrast till Model X svullenhet och i3:ans avantgardistiska former.

På insidan, vilken jag redan i fjol såg som styrkan, har man lyckats bra. Interiören känns klassisk Mercedes, men med ett nytt linjespel. Instrumenteringen, med den stora skateboard-skärmen, har tryckts ned vilket ger en väldigt bra sikt framåt.

De avlånga kopparfärgade luftutblåsen är elbilsspecifika och accentuerar övriga färger bra. Den lilla ljusramp som löper i överkant av instrumenteringen och avslutas i mittkonsolen ger ett visuellt intryck av att man sitter i en förarorienterad cockpit. På det stora hela är förarmiljön riktigt, riktigt bra.

”Det märks att Mercedes har fått kompromissa”

Övriga kupén är traditionellt tysk och densamma som i vanliga GLC, något som innebär att man har bra utrymme i baksätet. Men allt är inte frid och fröjd. Det märks att Mercedes har fått kompromissa med EQC. Det är ett insteg i elbilssegmentet, men premiären sker på en lånad plattform. Och att man anpassat plattformen för eldrift gör att man får dras med nackdelar en modell som från grunden byggts som elbil inte har – som att man har kvar kardantunneln.

I EQC har Mercedes petat ner två elmotorer, och även om de i just det här fallet är motorer som byggs av ZF är teknikchef Michael Kelz noga med att poängtera att man tittar på att producera helt egna framöver. Systemeffekten ligger på 408 hästkrafter, vilket kan översättas till accelerationsprestanda som räcker och blir över. Eller översatt till en vardagssituation: Det är inte några som helst problem att klara av omkörningar.

Läs mer: ”Toyota Camry levererar ingen vidare körglädje”

Batterimässigt har EQC 80 kWh. Detta gör att ”Mercan” ligger klart under vad rivalerna har… eller? Nja, är svaret. Mercedes är transparenta och anger netto-kapacitet, alltså vad du som förare kan använda. Audi E-tron anger 95 kWh och Jaguar 90 kWh, men det är bruttokapacitet. Med säkerhetsmarginaler minskar användbart utrymme – och då är skillnaden inte alls särskilt stor. 

Räckvidden inget för oss i Norden

Och räckvidden då? 400 kilometer utlovas enligt den nya körcykeln WLTP. En siffra som i verkligheten lär vara något kortare. Och just det menar Michael Kelz är ett pedagogiskt problem. 

– Vi måste undervisa våra kunder om vad räckvidd är. Att den varierar enormt beroende på körstil och miljö. Vi vinner inget på att påstå att man alltid kommer 400 kilometer, för det gör man inte. Nej, är det väder som i dag, med någon plusgrad, då är det 250-300 km som gäller. I vissa fall kortare, säger han.

Ett ärligt svar, och egentligen det svar som bilköpare är mest intresserade av. Nej, för oss här i Norden blir räckviddsprognosen på den nedre skalan. Snabbladdning kan ske i upp till 110 kW, något som innebär att det tar 40 minuter att ladda upp batteriet till 80 procent. Vid normalladdning är det ombordladddaren på 7,4 kW som sätter begränsningen – vilket innebär att det tar lite över tolv timmar att uppnå motsvarande procent.

Mercedes EQC på vägen

När vi rullar iväg i EQC märks det direkt att bilen känns riktigt nätt. Eldrivlinans pigghet i kombination med god sikt och bra styrkänsla följer oss ut då vi rullar ur garaget och in i Oslo-trafiken. Batterivikten och kanske något hårdare satt fjädring gör bilen mindre svajig än GLC och även om det här inte är modellen för de som är på jakt efter något sportigt – är den rolig att ratta runt i.

I stadsmiljö gör den sig bra, inte minst på grund av god sikt. Och även om svängradien inte är så vass håller intrycket  att EQC är nättare än rivalen Audi E-tron. Visst, det är en mindre bil – men Mercedes har satsat på att ge den en karaktär som maskerar den avsevärda vikten bra.

Även ljudvolymen förtjänar en premiumetikett – och jämfört med Tesla (konstigt nog vägrar Teslaägare att erkänna att ljudkomforten är miserabel) är det många resor bättre. Infotainmentsystemet är riktigt bra och de båda touchknapparna på ratten i kombination med röstkomandon och pekskärm gör att justeringar enkelt går att få till utan allt för stora uppmärksamhetsintrång.

Läs mer: Ny Teknik provkör Subaru Forester e-Boxer

Något jag älskar är att man har möjlighet att i flera steg ställa bromskraftsåtervinningen via rattpaddlar. I EQC finns det fyra alternativ plus ett automatläge som tar in kartinformation för att på bästa sätt regenerera energi. Detta gör att man i stor utsträckning kan köra med endast gaspedalen och paddlarna för regenerering. Mycket bra.

Men åter till körningen. Norska landsvägar är kanske inte de roligaste man kan testa bilar på, men de bevisar att för vardagen så är EQC en riktigt bra kompanjon. Tystnaden i kupén är avslappnande och jag testar på de olika körlägena. Från sportigt, via komfort och eko till max range. Den förstnämnda innebär lite aggressivare pedaler och den senare raka motsatsen. Troligtvis lär komfortinställningen vara den rådande i över 90 procent av allt resande. Men för de som vill erbjuds alternativ.

Självklart har EQC även det bästa från Mercedes batteri av körassistenter och finesser. Vilket innebär en riktigt bra autopilot som håller ordning på styrning, hastighet och avstånd till framförvarande. Därtill har elbilen en, i varje fall enligt Mercedes, intelligent navigation.

Förutom att ta den från punkt A till punkt B tar den med en hel del elbilsspecifika faktorer i beräkningen. Laddstatus, väder, topografi, trafikflöden och laddstationer har en inverkan på hur rutter läggs. Modernt nog kan man sitta och planera detta via en app – så att det bara är att tuta och köra när man väl sätter sig i bilen.

Mercedes EQC summerat

Totalt fullsmetad, med allt från extralång laddkabel och speciella designsäkerhetsbälten till stora teknikpaketet och finaste lädret landar priset bara precis över miljonen. Alltså lite drygt 200 000 i extrautrustning. Förvisso pengar som skulle räcka till en ny A-klass och brutalt mycket mer än vad gemene man har utrymme för att lägga på en bil, men ändå inte alls så illa som jag hade räknat med.

Summerat är det faktiskt bara att erkänna. EQC är bättre än vad jag trodde.

Inför körningen var jag inställd på att det skulle vara en något mindre och gubbigare variant av E-tron. Men här har Mercedes tänkt till. Det är bara att erkänna. Jag får äta upp min beska kritik från premiären. För trots avsaknad av wow-faktorer levererar Mercedes en riktigt habil produkt. Och detta till en prislapp som är förvånansvärt låg.

Specifikationer Mercedes EQC

Pris: från 798 900 kr.

Drivlina: Två elmotorer.

Max effekt: 408 hästkrafter, 300 kW.

Max vridmoment: 760 Nm.

Batterikapacitet: 80 kWh.

Batterivikt: 652 kg.

Räckvidd: 417 km (WLTP).

Acceleration 0-100 km/h: 5,1 sekunder.

Max hastighet: 180 km/h.

Officiell energiförbrukning: 1,97-2,08 kWh/mil.

Förbrukning under test: 2,87 kWh/mil.

Ombordladdare: 7,4 kW.

Snabbladdningskapacitet: 110 kW.

Tid snabbladdning 10-80 procent: 40 minuter.

Längd: 4 761 mm.

Bredd: 1 884 mm.

Höjd: 1 623 mm.

Bagageutrymme: ca 500 liter.

Vikt: 2 495 kg.

Max dragvikt: 1 800 kg.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt