Elbilar

Provkörning: Kia E-Soul – ”En udda fågel”

Kia E-soul. Foto: Felix Björklund
Baksätet i Kia E-soul. Rymligare än sin föregångare. Foto: Felix Björklund
Ratten och panelerna i Kia E-soul. Foto: Felix Björklund
Baken på Kia E-soul. Foto: Felix Björklund
Så här ser bagageutrymmet ut på en Kia E-soul. Volym: 315 liter. Foto: Felix Björklund
Baken på en Kia E-soul. Foto: Felix Björklund
Kia E-soul snett framifrån. Foto: Felix Björklund
Grillen på en Kia E-soul. Foto: Felix Björklund

NY TEKNIK PROVKÖR. En tuff crossover – eller en udda fågel. Oavsett hur du ser på designen har Kia nu lanserat den andra generationen av Soul med eldrift. Men även om modellen bjuder på fantastisk teknik, har den lite svårt att hitta sin plats, skriver Felix Björklund som provkört Kia E-Soul.

Publicerad Uppdaterad

Kia Soul lanserades 2009 som en livstilsbil, men den lite udda formen har varit en vattendelare. Därtill har brist på bagageutrymme samt drivlinor av det lite tröttare slaget inte gjort modellen till den försäljningsmässiga pop-express som tillverkaren hoppades på.

Nu tio år senare är det dags för generation tre, och då har Kia rensat under motorhuven. I Europa kommer den endast erbjudas som eldriven. Något som till en början kan tyckas progressivt, men som faktiskt är en krass marknadsekonomisk sak. Soul säljer urkasst, punkt. Men i och med att bilen har trumfkortet att den går att få som eldriven, så voilà har den ett existensberättigande. Frågan är dock hur stort det är. Men vi återkommer till det.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här