Provkörning: Audi Q7 60 TFSI e quattro – ”Långt ifrån dieselsuv i Q7”

2019-10-05 06:00  

En mjuk glidare i storformat med plus i kanten för utsläppsfria möjligheter. Ny Teknik har provkört Audis nya laddhybridversion av Q7, en attraktiv kombination, men som lämnar ett par frågetecken.

I fjol kablade Audi ut budskapet ”Audi goes Electric” när de lanserade sin första elbil E-tron. I år är det mer fokus på elektrifiering i form av laddhybrider, och nu till hösten kommer en hel kvartett att landa.

En av dessa är nya Q7 60 TFSI e quattro och bakom den alfanumeriska betäckningen gömmer sig en stor suv där en bensinmotor får hjälp av en elmaskin. Denna har Ny Teknik under en dag testat i trafiken runt München.

Grundreceptet till den nya laddbara Q7:an är densamma som tidigare. Men man har ändå ändrat en hel del. I sin tidigare tappning kombinerades elektrifieringen antingen med VW-koncernens kända trelitersdiesel, eller med en tvåliters bensinfyra. Nu är det endast ett alternativ av förbränningsmotor som erbjuds – och detta i form av en bensindriven V6:a.

Bernhard Decker, teknisk chef för Q7-laddhybriden beskriver att de landade i detta efter att ha kollat alternativen och beslutat att V6-bensin var ”rightsizing”.

Läs mer: Provkörning: Ford Mondeo Hybrid – ”Tjänstefel att rekommendera”

Och tittar vi på specifikationerna så innebär ”rätt” storlek – rejält med prestanda på Audispråk. Effekten i bensinmotorn ligger på 335 hästkrafter, lägg till en elmotor på 126 hk och systemeffekten är uppe i 443 hästkrafter.

I bilen finns det med batterier på totalt 17,3 kWh vilket ska ge en räckvidd på el på ”över 40 kilometer”. Exakt hur långt man kan köra är inte certifierat ännu, vilket förklarar den vaga beskrivningen.

Audi Q7 på vägen

Rulla iväg från parkering och eldriften ger den härliga effekten av att göra bilen "mindre". Det här är långt ifrån känslan av en stor dieselsuv, bilen är behaglig – men det finns ett irritationsmoment. När man kör på el i hastigheter under 25 kilometer i timmen ackompanjeras färden av ett störande ljud. Detta är sedan september ett krav för att andra trafikanter ska kunna höra bilen.

På grund av låghastighetsoväsendet i kupén går färden snabbt upp i 30+ för att sedan fortsätta ut på autobahn. I läget hybrid så alternerar motorerna med framdrivningsjobbet och det ska sägas att övergången är riktigt fin.

När du kör i normallägena komfort och eko så agerar gaspedalen tillsammans med en grön-gul markering i instrumenteringen effektivitetskommunikatörer. Vid lite fjösigare pedalföring så får du som förare lite motstånd när du börjar närma dig att ”övertrassera” effektivitetskontot. Detta i form av att motståndet i gaspedalen ökar precis innan bensinmotorn måste gå in.

Läs mer: Provkörning: Volvo XC90 B5 – ”Inte revolutionerande”

Och den här kommunikationen fortsätter i det så kallade ”predictice operating strategy” laddhybriden har när man kör med navigationen inställd på ett mål. Det här systemet tar med saker som topografi hastighetsbegränsningar samt körstil i beräkningarna och utifrån detta lägger det upp ett schema för hur drivlinan ska vara som mest effektiv under körningen. Allt det här sker i datorn och som förare känner du av det av lätta knackningar i foten när det är dags att släppa gaspedalen.

Både ”tröskelgränsen” vid gaspådrag och vibrationerna i pedalen när det är dags att släppa fungerar bra vid körningen – och för de som inte intresseras av effektivitet så går de att stänga av.

Men det är inte bara effektivitet som elektrifieringen bidrar med. När det är mer bråttom så kan den ivrige ratta in det sportigare körläget ”Dynamic” och stampa på gasen. Och då går det ganska fort att få upp ångan. Även här känns bilen smidig och elmotorns direkta effektkaraktär gör att man får intrycket att Q7:an förefaller vara mindre än vad den egentligen är. Men det här gäller på motorvägen, för trots mycket smart teknik så märks det att det är en stor tung suv om det blir allt för mycket tempo- och riktningsändringar.

Audi Q7 summerat

Den nya laddhybridversionen av Q7 är en härlig lösning. Den smarta styrningen av elförbrukning i hybridläget gör körningen väldigt komfortabel och till bra förbrukning – om man nu ställer in navigationen. Men det finns ett par baksidor. Elektrifieringen innebär, precis som med tidigare version, att en del utrymme bak försvinner vilket gör att bilen endast finns som femsitsig. För de som vill ha möjligheterna att få plats med sju så blir det till att rikta blicken mot annat håll.

En annan sak är priset. I skrivande stund har Audi inte avslöjat vad kalaset kommer gå på – men det lär inte vara billigt. För Q5 TFSI e startar priset på 580 700 kr, drygt 120 000 kr mer än vanliga instegsmodellen. Om prispåslaget är liknande kommer vi i fallet Q7 titta på en bil med en prislapp som börjar på strax under 800 000 kronor.

Fakta Audi Q7 60 TFSI e quattro

Pris: inte fastställt

Drivlina: 3,0-liters V6 bensin + elmotor Maximal effekt: 335 hk (bensin), 126 hk (el) Maximal Systemeffekt: 443 hk Max vridmoment: 700 Nm

Batterikapacitet: 17,3 kWh

Räckvidd på el: inte fastställt, över 40 km enligt Audi

Förbrukning: inte fastställt

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt