”Det här är en stor dag för Volvo Cars”, säger Javier Varela, global fabrikschef på företaget, i ett pressmeddelande.
Den helt eldrivna XC40 visades för första gången i oktober 2019. Nu sätts modellen i produktion i Gent, där många av Volvos mindre modeller byggts under åren.
Efterfrågan har varit stor, enligt företaget. Alla helelektriska XC40 som byggs i år är redan sålda.

Om fem år, 2025, räknar Volvo med att inte längre sälja några helt bensin- eller dieseldrivna bilar. Hybrider och rena elfordon väntas utgöra ungefär hälften var av den globala försäljningen.
Eldrivna XC40 beräknas kunna gå mer än 40 mil på en laddning. Batteriet kan laddas till 80 procent av full nivå på 40 minuter, enligt Volvo.

Bilens front har förstärkts, jämfört med en ”vanlig” XC40, för att ge samma krocksäkerhet trots att motorn saknas som buffert. Under framhuven finns ett extra förvaringsutrymme.
Batteripaketet finns i en skyddsbur i bilens golv, vilket ger lägre tyngdpunkt än fossildrivna XC40.
Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Drivlina: Två elmotorer, en per adel
Maximal effekt: 300 kW/408 hk
Maximalt vridmoment: 660 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder
Topphastighet: 180 km/h (begränsad)
Batterikapacitet: 78 kWh
Batterikapacitet netto: 75 kWh
Räckvidd: >400 km WLTP
Ombordladdare: 11 kW
Laddning 11 kW: 7,5 timmar
Snabbladdningskapacitet: 150 kW
Tid snabbladdning 0-80 procent: 40 minuter
Längd: 442,5 cm
Bredd: 203,4 cm (inklusive sidobackspeglar)
Höjd: 165,2 cm
Markfrigång: 17,5 cm
Lastutrymme: 413 liter, 1 342 liter med fällda baksäten
Frunk-volym: 31 liter
Vikt: 2 150–2 250 kg
Max dragvikt: 1 500 kg
Pris: En XC40 P8 AWD Recharge R design, det vill säga med utrustningspaket, får ett riktpris på 699 000 kronor.
(Ny Teknik)
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.