Porsche lanserar ny kombi-modell av Taycan

2021-11-17 15:23  
Porsches nya kombi. Foto: Porsche

Mer praktisk än standardbilen – och utan terrängegenskaperna från Cross Turismo. Nu har Porsche lanserat en tredje version av sin Taycan. Därtill erbjuds elbilen även i ny GTS-tappning.

Gillar du tanken på en lite rymligare och mer praktisk version av Taycan, men tilltalas samtidigt inte av Cross Turismons inriktning mot off road?

Världspremiär i Los Angeles

Då har Porsche nu ett alternativ som borde passa bättre. Sport Turismo är alternativet som ligger mitt emellan, och som nu har lanserats på motormässan i Los Angeles.

Den stora skillnaden är att man slipper plastdetaljerna kring hjulhusen samt den ökade markfrigången, men får behålla det större bagaget samt extra huvudutrymmet. Eller som tillverkaren själva säger: Samma mångsidiga användarvänlighet, utan att offra vägprestanda.

Nytt kraftpaket från Porsche

Men en ny kombi-modell i Taycan-stallet var inte den enda nyheten som Porsche hade att bjuda på i Los Angeles. Tillverkaren har dessutom tagit fram ytterligare en version av elbilen kallad GTS. För er som kan sportbilstillverkarens historia är GTS (Gran Turismo Sport) något som man haft på bilar sedan 904 Carrera GTS från 1963.

Läs mer: Analys: Toyota Rav4 PHEV – ”Visar att de bemästrar hybrider”

Så vad får man då om man väljer GTS:en? Jo, varianten hamnar mellan 4s och Turbo i paletten och det innebär 440 kW/598 hästkrafter som maxeffekt med boost. Något som kan omsättas till en acceleration 0-100 km/h på 3,7 sekunder på vägen upp mot en toppfart på 250 km/h.

Då kommer Porsche Taycan GTS till Sverige

Vidare säger tillverkaren att den adaptiva luftfjädringen är speciellt anpassad, och att man även ska få ”en kraftigare ljudbild” för artificiellt motorljud. Självklart kommer bilen även med detaljer som är specifika för GTS, så att det syns att man inte ”bara” kör en 4S.

De första GTS-bilarna (både Taycan GTS och Taycan Sport Turismo GTS) kommer till Sverige under våren 2022.

– Modellserien Taycan har stadigt fortsatt att växa sedan världspremiären 2019. Tre karossvarianter med upp till fem motoralternativ erbjuder något för alla, säger Kevin Giek, chef för modellserien Taycan i ett uttalande.

”Något för alla” ska dock ses i ljuset av att herr Giek pratar om Porscheköpare. Startpriset för GTS ligger nämligen på 1 460 000 kronor, och den billigaste Taycanen börjar på 980 000 kronor.

Läs mer: Konvertera till elbil? Nu är Fords motor till salu

Felix Björklund

Mer om: Porsche

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt