Polestar återkallar 2 200 bilar – ”Mycket säkerhetskritiskt”

2020-10-03 10:30  

Det svensk-kinesiska elbilsbolaget Polestar återkallar samtliga bilar av den nya modellen Polestar 2 på grund av ett mjukvarufel, skriver Dagens industri.

Beslutet fattades sedan Polestar fått kännedom om att flera exemplar av de nya bilarna har tappat kraft och stannat under körning.

Tre av de rapporterade incidenterna har inträffat i Sverige.

– Det har inte skett några olyckor eller personskador på grund av att framdrivningen fallerat. Broms, styrning och andra system fungerar som de ska, säger Polestars kommunikationschef Brent Ellis till tidningen.

600 Polestar 2 i Sverige återkallas

Sammanlagt återkallas nästan 2 200 bilar, av dem finns omkring 600 i Sverige.

– Det är givetvis mycket säkerhetskritiskt och det är därför vi gör den här återkallelsen, säger Ellis.

Läs mer: Provkörning: Polestar 2 – ”Kommer att bli en vass rival”

Insidan av en Polestar 2. Foto: Felix Björklund

Drabbade bilägare kan få igång bilen igen genom att låsa den och sedan vänta tio minuter med att låsa upp, enligt Polestar.

Elbilsbolaget ägs av kinesiska Geely och Volvo Cars, som i sin tur ägs av Geely. Polestar 2 tillverkas i Kina.

Polestar 2

Pris: från 659 000 kr

Drivlina: Två elmaskiner, en per axel

Max effekt: 300 kW / 408 hästkrafter

Max vridmoment: 660 Nm

Acceleration 0-199 km/h: 4,7 sekunder

Maxhastighet: 205 km/h

Batterikapacitet: 78 kWh

Ombordladdare: 11 kW

Snabbladdningskapacitet: 150 kW

Räckvidd: 470 km WLTP

Officiell energiförbrukning: 19,3 kWh/mil

Bagageutrymme: 405 liter, 1 095 med fällda säten

Främre lastutrymme: 35 liter

Max dragkapacitet: 1 500 kg

Fotnot: Öhlinsdämparna i Polestar 2 är ställbara, men till skillnad från exempelvis Polestar 1 kan man inte själva komma åt att skruva på dem. Dock säger tillverkaren att de mer än gärna gör justeringen åt sina kunder.

TT / Ny Teknik

Mer om: Polestar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt