Plattformen har stuvat om hela drivlinan i hjulen

2020-05-25 14:12  

Israeliska REE Automotive hävdar att deras plattform revolutionerar hur elbilen byggs. Hela drivlinan, med elmotorer, fjädring, styrning och bromsar, sitter i hjulen. 

Teknikskiftet mot elektrifiering har öppnat dörren för nya, mindre aktörer. Exempelvis har Ford flaggat för att man vill använda startupföretaget Rivians skateboard-plattform för sina elbilar – ett projekt som dock verkar ha hamnat i malpåse. Ett annat exempel är Karma Automotive som lockar med en egenutvecklad plattform för elbilar.

Nu sticker israeliska REE Automotive ut hakan med påståendet att deras plattform revolutionerar hur elbilen byggs. Det unika är att samtliga delar som tillhör drivlinan sitter i hjulen – från elmotorer, styrenhet och fjädring, till styrning och bromsar. Och varje hjul kan i alla avseenden agera helt oberoende, exempelvis styras och bromsas individuellt.

Läs mer: Kias nya elbil får ultrasnabbladdning och över 50 mils räckvidd

Den modulära plattformen väger bara 384 kilo och utgör en helt plan yta, vilket ger köparen fria händer för sin påbyggnad och öppnar för fler batterier på en liten yta. Lösningen ska möjliggöra en mycket snabbare utveckling av elfordon tillsammans med ett minskat underhållsbehov. En rad olika typer av fordon kan byggas på plattformen – från robottaxis till sista kilometern-leveranser. REE hävdar att den även kan stödja moduler avsedda för tunga leveranser. Israelernas satsning hyllas av en japansk biljätte som ser en annan aspekt.

Läs mer: Lotus vill omdefiniera elbilsägande – gör V2G till central del

”Vi kan se att REE:s teknik har en enorm potential inom autonom körning, eftersom den nya modulära plattformen gör elektrifieringsprocessen mycket effektiv”, skriver Mitsubishi på REE:s hemsida.

Israelerna har samarbetat med japanska KYB som bland annat tillverkar hydraulik och fjädringssystem. De ska förse plattformen med ett semi-aktivt samt aktivt fjädringssystem.

John Edgren

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt