Elbilar

Plattformen har stuvat om hela drivlinan i hjulen

Foto: REE Automotive
Foto: REE Automotive
Foto: REE Automotive

Israeliska REE Automotive hävdar att deras plattform revolutionerar hur elbilen byggs. Hela drivlinan, med elmotorer, fjädring, styrning och bromsar, sitter i hjulen. 

Publicerad

Teknikskiftet mot elektrifiering har öppnat dörren för nya, mindre aktörer. Exempelvis har Ford flaggat för att man vill använda startupföretaget Rivians skateboard-plattform för sina elbilar – ett projekt som dock verkar ha hamnat i malpåse. Ett annat exempel är Karma Automotive som lockar med en egenutvecklad plattform för elbilar.

Nu sticker israeliska REE Automotive ut hakan med påståendet att deras plattform revolutionerar hur elbilen byggs. Det unika är att samtliga delar som tillhör drivlinan sitter i hjulen – från elmotorer, styrenhet och fjädring, till styrning och bromsar. Och varje hjul kan i alla avseenden agera helt oberoende, exempelvis styras och bromsas individuellt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här