Peugeot lanserar ny laddhybrid: ”Den mest kraftfulla någonsin”

2020-09-29 15:38  

Nu blir det både miljö- och fartprestanda. Peugeot lanserat Sport Engineered, en ny avdelning med målsättningen att förverkliga drömmen om hållbara prestandamodeller. ”Vi ville få fram produkter med hög känsla, men låga utsläpp”, säger produktchefen Jean-Philippe Imparato.

Hybrider som ett hållbart alternativ – eller som ett sätt att få bilar med stora fartresurser? Peugeot tänker att man ska få ut båda aspekterna och har nu lanserat en ny division kallad Sport Engineered för att få till det. Och för att tydliggöra att det inte handlar om någon dammig gammal prestandaenhet så har man även satt signaturen NEO-performance som ny identitet.

Så vad är det man har gjort? Jo, under ett onlineevenemang för att fira sin 210-årsdag, lanserades den nya avdelningen samt produkten 508 Sport Engineered. Bilen är en laddhybrid-version av vanliga 508, men skiljer sig från denna då man får mer kraft under högerfoten. Drivlinan består av en 1,6-litersmotor på 200 hästkrafter samt en elmaskin på över 110 hk per axel.

– Låt oss nämna två siffror: 360 hästkrafter och 520 Nm, det gör bilen till den mest kraftfulla Peugeoten någonsin, säger Laurent Blanchet, produktchef på Peugeot.

Läs mer: Oväntade teknikvalet i Renaults hybridsatsning (och tre provkörningar)

Den kombinerade effekten levereras ut på alla fyra hjul och gör att 508:an klarar 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Och för att understryka att det är en prestandamodell har man även valt att låta bilen kunna köra upp till 250 km/h i helelektriskt läge.

För de som väljer att köra sin prestanda-Peugeot modest så ska man klara att få ut 42 kilometer på el. Den officiella förbrukningen skrivs till 0,21 l/mil och ett utsläpp på 46 gram koldioxid per kilometer.

Imparato: ”Handlar om effektivitet”

Tanken är ju just detta, att nio av tio dagar kunna köra på el och utan utsläpp – och den tionde få uppleva körglädje på slingriga småvägar. Och även om det kan låta långsökt så är det här en av de saker som sammanlänkar Peugeots gatbilar- och motorsportsatsning.

– Det handlar om effektivitet. I Le Mans är det något som är avgörande och i motorsport handlar effektivitet om sekunder i slutändan. I gasbilarna så handlar det om låga utsläpp. Och i 508 Sport Engineered så ger det mycket känsla, men som släpper ut under 50 gram co2/km, säger Jean-Philippe Imparato.

Läs mer: Test: 7 laddbara bilar som klarar jobbpendlingen

Förutom att ha förbättrat prestandan när det kommer till acceleration så försöker Peugeot också få till bättre körglädje i bilen. En sak man gjort är att sätta in nya stötdämpare samt att bredda spårvidden både fram och bak.

Och för att signalera att den här versionen skiljer sig mot andra 508:or så har man använt sig av grön accentfärg både exteriört och interiört. Och det är även något som vi kommer att få se framöver när det kommer till de mer prestandastinna Peugeoterna. Framåt blir förkortningen PSE, inte GTI

– Vi måste vara tydliga, GTI var bilar med förbränningsmotor. Det är inte framtiden. Så vi har valt att förändra oss i det hänseendet. Hybrider levererar både prestanda samt låg förbrukning och utsläpp. Det är framtiden, säger Laurent Blanchet.

Felix Björklund

Mer om: Peugeot

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt