Peugeot gör sig redo för en laddad comeback

2019-05-05 06:00  

En gång i tiden hade Peugeot laddhybrider, men de skrotades. Sedan dess har det varit renons på elektrifierat. I höst blir det dock ändring på det när bilmärket gör en laddad comeback.

Franska Peugeot har historiskt sett haft en lite guppig inställning till elektrifiering. Tillverkaren började tidigt visa koncept och när man lanserade Ion 2010 stod kunderna på kö. 2012 kompletterades utbudet med laddhybridversioner av 3008 och 508.

Men sedan började det halta. Ion fick ingen egentlig fortsättning och 2015 drog man ur sladden för hybriderna. Detta samtidigt som allt fler konkurrenter började blomma ut.

Men det är historia. I dag är tongången en annan och på bilsalongen i Genève visade Peugeot upp en produktionsklar elversion av nya 208. Därtill återintroduceras de hybridmodellerna som rök i utrensningen för fyra år sedan.

– För e-208 kommer det vara global lansering i september och bilen kommer under hösten. Vi räknar även med att ha hybriderna på plats under hösten, säger Ola Martinsson, presstalesman för Peugeot Sverige.

Läs mer: Renault: ”Vi är pionjärer när det gäller elbilar”

Att det är hög tid för elektrifiering känner man av hos Peugeot, även om Ola Martinsson säger att de har klarat sig bra utan hittills.

– Vi har ju mest sålt till privatpersoner och har klarat oss bra eftersom vi har lätta och bränslesnåla bilar. Peugeot valde att ta ett omtag på hybriderna för att försöka hitta en så bra lösning som möjligt och givetvis känns det väldigt positivt att dessa förbättrade hybrider nu är redo att lanseras. 

Men hur har det slagit mot er att inte kunna erbjuda något laddbart?

– Vi har faktiskt inte känt oss så drabbade, till viss del för att vi mest sålt till privatpersoner. Men under det senaste året har vi märkt av att efterfrågan ökat, och när vi nu introducerar nya bilar ser vi möjligheter att ta mer plats på tjänstebilssidan.

Vad kommer re-elektrifieringen innebära för er marknadsposition?

– Man kan väl säga att det finns två separata spår. Dels tjänstebilsektorn där hybridlösningarna är efterfrågade. Sen har vi privatkunder och där är 208 väldigt intressant. För det här är en av de första bilarna som kommer att bli folkliga. e-208 riktar sig till den breda massan. Tidigare har det inte funnits några modeller som varit rimligt prissatta, där ser vi en möjlighet att vara tidigt ute bland de som inte tar premiumpriser.

Och vad kommer e-208 att kosta?

– Vi har inte gått ut med några priser än, men av de indikationer vi har fått ser vi en bra möjlighet att få en god position på marknaden. Vi kan nog få till riktigt bra privatleasingalternativ.

”Elbilar och hybrider dominerar mediebilden”

Och hos Peugeots återförsäljare ser tillverkaren att intresset är stort. Inte minst eftersom man har haft tomt i hallen när det har handlat om laddbart. Utökningen innebär att handlarna kan attrahera bredare – och inte minst den ack så viktiga gruppen tjänstebilister.

– Reaktionerna vi fått är att de ser fram emot det här på samma sätt som vi ser att intresset börjar blomstra från kunder. Känslan är nog att det är dags att leverera och att vi ligger rätt i tiden. Elbilar och hybrider dominerar mediebilden, säger Ola Martinsson.

Men Peugeot är inte ensamt om att lansera folklig elbilism i höst. Volkswagen har under det senaste halvåret slagit allt hårdare på trumman om att de ska lansera elbilar åt miljoner – inte miljonärer. Och även om VW:s offensiv är slagkraftigt tror man från Peugeots håll inte att det kommer rycka undan mattan för dem.

– Det är svårt i dagsläget att säga vad det kan innebära för oss. Det kan ju även ses som en fördel att det riktas större intresse mot elbilar nu när vi lanserar. Och alla vill ju inte köra tyskt om vi säger så. Lägg till att 208:an är en väldesignad bil med stor personlighet så är jag övertygad om att den kommer stå sig bra, säger han.

Läs mer: ”Nya elbilsstudien bekräftar det vi redan vet”

Något som däremot är ett orosmoln enligt Ola Martinsson är elinfrastrukturen.

– Vi ser en stor potential i elbilar och elektrifieringen, men sett till den infrastruktur vi har i Sverige är det inte aktuellt med elbil överallt. Det är en utmaning. Men också en möjlighet. 208:an kommer ju även med bensin- och dieselmotorer och kan på så vis locka kunder över hela landet. Vår förhoppning när det gäller 208:an är att den ska gå bra och vi ser möjligheter att attrahera kunder från flera olika håll, säger han.

Elektrifierade modeller Peugeot

Laddhybrider:

3008 – kommer till hösten, ej fastställt pris. 

508 – kommer till hösten, ej fastställt pris.

Elbil:

208 – lansering i september, ej fastställt pris.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt