Peugeot-chefen: Bara ”green addicts” vill köpa våra elbilar

2020-03-10 09:15  
Peugeot-chefen Carlos Tavares. Foto: Alexander Migl

Carlos Tavares har satt ned foten. Peugeot-chefen anser att dagens batteridrivna bilar bara tilltalar miljöaktivister. Det bevisas av att efterfrågan rasar när subventioner upphör.

Bilindustrin håller på att genomföra ett stort och extremt dyrt teknikskifte där de konventionella förbränningsmotorerna överges till förmån för elektrifiering. Men hur stor del av konsumenterna står egentligen bakom den nya ordningen? Alldeles för få enligt Carlos Tavares.

Han är koncernchef för Groupe PSA, som utöver Peugeot även omfattar Citroën. Tavares hänvisar till vad han kallar ”green addicts” som den trogna kärnan en liten köpgrupp som måste breddas.

– Vi säljer våra elfordon till ”green addicts”. Men vi har inte lyckats nå pragmatikerna, säger Tavares till Reuters.

Läs mer: Provkörning: Peugeot e-2008 – ”Snål räckvidd räddas av snabbladdning”

Sedan 2018 har Sverige haft Bonus-malussystemet, där de som köper rena elbilar och vätgasbilar med nollutsläpp får 60 000 kr i bonus av skattebetalarna. Men Tavares menar att de subventioner som erbjuds på olika marknader utgör en konstgjord andning som döljer den egentliga köpviljan.

– När en marknad drar in sina subventioner så kollapsar också efterfrågan. Framöver handlar slaget om att fordon med nollutsläpp måste bli mer överkomliga prismässigt från och med nu och fram till 2025, säger han.

Som konsekvens har Peugeot satsat på plattformar som fortsatt kan husera en förbränningsmotor, såväl som hybrid- eller eldrivlinor. PSA-bossen riktade också kritik mot att den svaga utbyggnaden av en laddinfrastruktur bromsar det breda genomslaget för elbilar, såväl som att skapa en osäkerhet kring var den egentliga prisbilden för att köra fordonen kommer att landa.

Läs mer: Provkörning: Peugeot 508 Hybrid – ”Ett helgjutet alternativ”

Därmed sällar han sig till en kör där bland andra BMW ingår. Under hösten uttalade sig forskningschefen Stephan Neugebauer om att EU måste göra större investeringar i laddinfrastrukturen, men även satsa på snabbladdning.

– Ingen kommer köpa en elbil om du inte kan ladda den nära jobbet eller hemmet, så enkelt är det. Det är därför som vi måste fortsätta vårt partnerskap med EU, sade Stephan Neugebauer då till Carscoops.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt