Elbilar

Nya linan ska ösa ut Fiats eldrivna 500-modell

FCA:s nya produktionslina har kostat 7,3 miljarder kronor. Alberto Cirio, guvernör för Piemonte, Chiara Appendino, borgmästare för Turin, Pietro Goröier, COO för FCA, Claudio Palomba, prefekt för Turin samt chefen för monteringen vid Mirafiori-fabriken.  Foto: FCA

Koncernens nya produktionslina i Turin har kostat 7,3 miljarder. Den kommer kunna leverera 80 000 exemplar årligen av Fiats batteridrivna 500-modell.

Publicerad

Bilen har varit en kassako för Fiat Chrysler Automobiles. Trots att den samtida 500-modellen är inne på sitt elfte år slog den försäljningsrekord 2018. Då utannonserade FCA sina planer på en ny batteridriven version – och nu står Fiat 500 BEV i startblocken.

Koncernen har plöjt ned 7,3 miljarder kronor i Mirafiori-fabrikens nya produktionslina. Från och med det andra kvartalet 2020 ska anläggningen i Turin kunna spotta ut 80 000 exemplar av den nya elbilen årligen – en volym som kan ökas. Redan i år kommer fabriken tillverka de första förproduktionsbilarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här