Elbilar

Nya bilen laddar snabbare än vad ingenjörerna sagt

I slutet av året drar produktionen av Mustang Mach-E igång. Ja, om allt går som planerat. Foto: Ford

Någon har gjort en liten miss, men Ford gråter inte. För det visar sig att den kommande elbilen Mustang Mach-E laddar 30 procent snabbare än vad man tidigare uppgett.

Publicerad

Produktionen av nya Mustang Mach-E är tänkt att dra igång under slutet av året. Om Ford ska lyckas hänga med konkurrenterna i teknikskiftet mot elektrifiering så behöver den batteridrivna modellen bli en försäljningssuccé. Suven med inspiration från muskelbilen med samma namn är tänkt att bli ett mer folkligt alternativ till Tesla, och nu har Fords ingenjörer gjort ett misstag som de inte kommer att få stå till svars för.

Som en skänk från ovan visar det sig nämligen att Mach-E:s batterier laddar 30 procent snabbare än vad man förutsatt på Ford. Det avslöjades enligt Ford under nya tester i enlighet med WLTP. När det kommer till laddning så nöjer sig tillverkarna generellt med att ange maxkapaciteten i kW, exempelvis 150 kW för Audi e-tron eller 250 kW för Tesla Model Y. Det säger dock inte så mycket om vilka laddtider och kapacitet som ägaren kommer att uppleva i realiteten.

Med Fords korrigering får Mustang Mach-E en räckvidd på omkring 600 kilometer. Förbättringen handlar om cirka 26 kilometer, motsvarande nästan 30 procent jämfört med tidigare beräkningar.

Vid en av Ionitys stationer för snabbladdning kan nya Mustang Mach-E ges 119 kilometers räckvidd på omkring tio minuter – detta med batteriet för lång räckvidd och bakhjulsdrift.

Med standardbatteriet ger de tio minuterna vid stolpen istället 91 kilometer. För den fyrhjulsdrivna versionen med det större batteriet landar man på 107 kilometer, respektive 85 kilometer med standardbatteriet.

Både den fyrhjulsdrivna och bakhjulsdrivna versionen ska kunna gå från 10 procents laddning till 80 procent på cirka 45 minuter vid snabbladdning med likström.