Ny Teknik provkör: Volvo XC40 T5 Twin Engine

2019-06-29 06:30  

PROVKÖRT. En Volvo-hybrid med vettig drivlina. XC40 T5 Twin Engine är tillverkarens mest hållbara modell hittills och utlovar utsläppsfri pendling utan räckviddsångest vid långfärd.

Jag har länge tyckt att Volvo varit sega i elektrifieringen. För trots sitt uttalande om "allt elektrifierat 2019" har det endast erbjudits prestandainriktade laddhybrider. 

Men nu börjar de komma igång. Mildhybriderna har börjat rulla ut och till hösten kommer även nya laddhybrider. Och det är en av de senare jag får möjligheten att testa – en XC40 T5 Twin Engine. 

Bakom den alfanumeriska beteckningen gömmer sig en Volvos kompakta crossover, men med en helt ny drivlina. Grunden består av en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter, samma som normalt sett kallas T3 på Volvospråk. Men här har effekten skruvats upp till 180 hästkrafter. Denna får sedan hjälp av en elmotor, som sitter på växellådan, om 82 hästkrafter. Totalt blir det en systemeffekt på 265 hästkrafter och med ombord finns ett 10,7 kWh-batteri.

Om vi ska jämföra det med Volkswagens tjänstebilsfavorit Passat GTE som har samma typ av drivlina har Volvon fler hästar – men mindre batteri.

När det kommer till design och interiör skiljer inte laddhybrider nämnvärt från de vanliga alternativen med förbränningsmotor. I alla fall inte exteriört. På insidan ser det vid första anblick ut som vilken XC40 som helst. Dock innebär batterierna att en del av modellens specialare försvinner. Den lilla papperskorgen i tunnelkonsolen är borta och det fällbara lastgolvet samt förvaringen av hatthyllan under är borta. Därtill erbjuds modellen inte i basutförandet och som minst sitter det 18-tumsfälgar på.

Så är Volvo XC40 T5 Twin Engine att köra

De som kört en liten bensinmotor är medveten om begränsningen motorn har. Den är ganska tunn i bottendraget och när man trycker på gasen tar den lite tid på sig innan effekt och vridmoment är på plats. Och här gör elmotorn susen. Den överbryggar problemet. Volvo har även en helt ny dubbelkopplingslåda utvecklat för hybriden och den gör att övergångarna mellan de båda motorerna är väldigt mjuk. Här berättar Volvoingenjören Robert Lilja att man lagt mycket krut, så även om automatlådan är inköpt – har mången utvecklingstimme gått åt för att få till en så smidig och sömlös upplevelse som möjligt.

Läs mer: Ny Teknik provkör Kia E-Soul: ”En udda fågel”

Och den tiden har varit väl investerad. Utöver att vara följsam upplever jag även att den gör att det är enklare att hålla bilen i eldrift (så länge det finns kräm i batteriet) än i Volvos mer prestandainriktade T8:or.

Enligt Volvo ska laddhybridverisonen klara 42-46 km enligt WLTP på en laddning. Dock blir det lite förvirrat då den bil jag får köra har ett något mindre batteri än de kundbilar som kommer att börja byggas vecka 46. Här utlovas 38 km per laddning. Och utan att köra plågsamt snällt så lyckades jag under testet komma 36 km – så det på den punkten levererar Volvo. Dock ska det sägas att i det rena elläget Pure – då är det max 82 hästkrafter som gäller.

Nu utfördes provkörningen på ett sommarvackert Gotland, men vi lyckades varva landsväg med långsammare vardagsnära till jobbet/dagis/affären sträckor. Så för de flesta scenarion, där du jobbpendlar kortare sträckor lär eldriften kunna täcka det mesta. 

Utöver körlägena Pure finns även Hybrid och Power. Det förra är en optimerad driftslösning som växlar mellan förbränningsmotorn och elmotorn. Det senare är kombination som levererar den fulla systemeffekten på 265 hästkrafter. I Power-läget boostar elmaskinen på för fullt vilket som ovan nämnt ser till att överlappa varvtalssvagheten i bensinmotorn. Det här ger en mer linjär kraftutväxling när det behövs lite mer krut.

När det gäller omkörningar på lite smalare landsvägar, manövrar som skulle kännas dumdristiga i en vanlig XC40 T3, går det snabbt. Elmotorns beredvillighet att sätta högre tempo är en lisa för själen. Och det här är ett underbart exempel på när extrakraften ger trygghet.

Men det märks att XC40 är en liten bil, för när jag kör ut i dessa omkörningar så gör den korta hjulbasen i kombination med att det är en crossover att det blir en hel del krängningar. Det här är förvisso inte specifikt för laddhybriden, men den högre tyngden som batteriet innebär gör att dessa viktförflyttningar blir mer påtagliga.

Läs mer: ”Hallå, Volvo – elbilen skulle ju vara på plats nu!”

På det stora hela är dock bilen en pigg och angenäm bekantskap som mer än väl lever upp till de förväntningarna man kan ha på en kompakt crossover.

XC40 T5 Twin Engine – summerad

XC40 T5 Twin Engine kommer precis i rätt tid. Modellen går försäljningsmässigt som tåget och det här lär ytterligare öka på attraktionen. Personligen tycker jag att äntligen har Volvo levererat en vettig hybriddrivlina. En laddbar modell vars huvudfokus med elektrifieringen inte är prestanda. Visst, den har fortfarande rejält med hästar, det är inte en billig modell och den passar inte alla. Men de som inte är i behov av lastkapaciteten som den prisjämförbara VW Passat GTE erbjuder – så är det här absolut en bil att ha i åtanke. För Volvo är ensamma i segmentet. Mercedes och Audi saknar alternativ och BMW X1 laddhybrid kommer först nästa år. Det som finns är Kia Niro Plug-in, en rejält mycket billigare – men enklare bil.

Det stora problemet är att dock att även om du som skriver på en beställning nu i sommar – får du vänta ett bra tag innan bilen står på garageuppfarten.

Fakta: Volvo XC40 T5 Twin Engine

Pris: från 459 900 kronor.

Drivlina: 1,5-liters bensinmotor + elmotor.

Max effekt: 180 hk (bensin), 82 hk (el) – 265 hästkrafter (systemeffekt).

Max vridmoment: 265+160 Nm.

Batterikapacitet: 10,7 kWh.

Acceleration 0-100 km/h: 7,3 sekunder.

Topphastighet: 205 km/h.

Blandad förbrukning: 0,2-0,25 l/mil WLTP.

Koldioxidutsläpp: 46-56 g/km.

Räckvidd på el: 42-46 km WLTP.

Bagageutrymme: 460 liter, 901 liter med fällda baksäten.

Maximal dragvikt: 1 800 kg.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt