Ny Teknik provkör Tesla Model 3: ”Som ett spjut”

2019-03-29 13:57  

Enorm prestanda, utsläppsfri och med flera wow-faktorer. Tesla Model 3 erbjuder mycket och har många åtråvärda finesser. Men hur prisvärd är en folkelbil för 850 000 kronor? Ny Tekniks reporter Felix Björklund har provkört Model 3.

Det är bara lite över en månad sedan som Tesla började skicka ut sina Model 3 till kunder i Europa. Och det märks att tillverkaren har öppnat dammarna efter sin rekordartade för-försäljning som pågått sedan 2016.

Modellen slog sig inte bara in på försäljningslistan – den toppar hela segmentet av premiumbilar i mellanklassen i Europa. Men hur bra är den som bil egentligen? Ny Teknik har provkört en Model 3 Performance för att se om Tesla kan leva upp till hypen.

De som är obekanta med Tesla och inställda på att Model 3 bara är en vanlig bil, med lite ovanlig drivlina, kommer att bli rejält överraskade. Den amerikanska tillverkaren har inte alls haft några tankar på att försöka inordna sig i ledet och erbjuda en traditionell premiumbil.

Det här avspeglas när jag sätter mig bakom ratten. Det första jag lägger märke till är den enorma skärm som dominerar mittkonsolen – och varifrån man sköter det mesta av inställningarna.

Väl efter att man smält det intrycket och låter blicken vandra runt så märker jag att sikten framåt är väldigt bra (dock är A-stolparna väldigt tjocka) … och att något saknas. Jo, Elon Musk och co. har bestämt sig för att instrumentering är onödigt och överflödigt – och tjong så rationaliserades det bort det. Förvisso ovant, men å andra sidan finns det inget större behov av att titta på oljetemperatur…

Kupén är även väldigt luftig tack vare det stora panoramaglastaket. Baksätet är rymligt och lyxigt nog utrustat med sätesvärmare på alla tre platser. Det finns dock ett aber. Med tanke på att batteriet höjer golvet, innebär det att folk av normallängd och över får en ganska jobbig vinkel på benen och helt saknar sätesstöd. 

Bagagemässigt är bilen inte trängre än övriga i klassen – om man räknar med stuvutrymme och annat under golvet. Dock innebär sedan-utformningen att det är lite krångligt att lasta. Men som en konkurrent sa: ”tur för oss”. Efter att åter ha intagit förarsätet och justerat ratt och sidobackspeglar, självklart efter lite petande på skärmen, är vi redo att bege oss iväg. 

På vägen

Första etappen går på motorväg och att tackla trafiken går att göra på två sätt. Antingen sätter man på Teslas förarassistans Autopilot och lutar sig tillbaka. Eller så exercerar man de dubbla elmotorerna och ägnar tiden åt att virka sig fram mellan sega fossiler. Att ständigt ha en enorm kraft och acceleration under gaspedalen gör att man utan större åthävor hinner med en omkörning där det behövs.

Men en sak som måste tas upp är ljudkomforten, och för en bil i den här prisklassen lämnar den en hel del att önska. Vägljudet blir väldigt tydligt när det inte finns en förbränningsmotor som för en massa oväsen. Visst, mycket kan skyllas på att det sitter 20-tumsfälgar på bilen. Men utöver det tränger även vindbrus och annat oljud in i kupén.

Som exempel levererar den betydligt billigare Kia E-niro en mer ljudkvalitativ upplevelse i det här avseendet. Självklart går det att överrösta en del genom att höja ljudet på disco-dunket från stereon. Och när vi ändå är inne på det negativa så kan jag därtill lägga att 3:an kanske inte har den byggkvalitet i detaljer som andra rivaliserande märkens bilar.

Efter att ha svängt av motorvägen är det dags att inventera hur bilen beter sig i vanlig vardagskörning. Till exempel på vägarna till och från jobb, affärer och dagis.

Just den här bilen har som sagt stora fälgar och lite styvare fjädring, vilket inverkar negativt när lite sämre förortsvägar beträds. Men det är absolut inte sämre än vad man kan förvänta sig av tysk-trions motsvarande alternativ. Och för dem som i stället väljer standardmodellen, med mjukare fjädring och mindre fälg – lär resan vara komfortabel.

Med vardagskörningen avklarad styrs kosan mot mer utmanade vägpartier. Vi måste ju ändå vittja vad Performance och Dual motor kan leverera till dem som är på jakt efter körglädje.

Accelerationsmässigt går bilen, likt övriga elbilar i allmänhet och Teslor i synnerhet – som ett spjut. Tillverkaren har valt att tona ner det något från toppmodellen S, men det är fortfarande med råge mer än vad vanliga dödliga behöver. Men även om föraren har mindre tryck i rak linje, tycker jag att den nättare Model 3 är det roligare alternativet när det börjar svänga.

Under vår körning var det vinterdäck på bilen, vilket inte gjorde underverk för greppet när det var 10 plusgrader. I kombination med ojämnt väglag som gav en hel del greppsläpp, vågade undertecknad inte utmana ödet allt för mycket. Med det sagt ska tvivlare veta att det går utmärkt att ha riktigt kul på slingriga vägar.

Pris och ägande

Men även om punkterna för eldrift, teknik och körglädje kan bockas av är det inte detta som är Teslas trumfkort. Nej, jag kan argumentera för att det ligger i programvaran.

Att bilarna är uppkopplade samt den digitaliserade ägarupplevelsen gör att man befinner sig ett par steg före sina rivaler. Det är allt från små saker som att telefonen är nyckel och att samtal hoppar snudd på sömlöst mellan bil och lur, till att 3:an går att fjärrköra. Men även det faktum att Tesla hela tiden skjuter ut uppdateringar som finslipar produkten efter att de lämnat över nycklarna. Det här gör, tillsammans med eldrivlinan, att Teslas bilar har ett enormt bra andrahandsvärde.

Tittar vi på prisbilden är Model 3 Performance inte den billiga produkt som många kanske hade tänkt när det pratades om Teslas ”folkelbil”. Detta då den har ett startpris på 750 200 kronor – och runt 850 000 kronor efter att en köpar har valt till den mer avancerade autopiloten samt en metalliclack. En prisbild som gör att köparen hamnar långt från både 7,5 basbelopp och vad vanliga Svenssons har plånboksutrymme för.

Därför är det kanske svårt att säga att en Model 3, i den här tappningen, är prisvärd. Men för dem som är på jakt efter en elbil och har råd med det här så är det inget dumt köp. Och med tanke på att mjukvaruppdateringarna håller bilen fräsch på ett helt annat sätt än konkurrenterna tycker jag att den absolut är värd att beakta.

Här är Tesla Model 3 Performance Dual motor

Pris: Från 750 300 kr

Drivlina: Två elmotorer

Effekt: 147 respektive 211 kW

Batterikapacitet: 75 kWh

Räckvidd: 530 km WLTP

Topphastighet: 261 km/h

Acceleration 0-100 km/h: 3,4 sekunder

 

Dimensioner:

Längd: 4 690 mm

Bredd: 1 930 mm

Höjd: 1 440 mm

Vikt: 1 847 kg

Bagageutrymme: 542 liter

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt