Ny Teknik provkör: Nissan Leaf E+

2019-08-24 06:41  

Provkört. När Nissan lanserade sin första Leaf var man pionjärer. Med tiden har modellen blivit elbilssegmentets storsäljare och i år lanserades vässade Leaf E+. Men kommer det räcka nu när konkurrensen hårdnar?

Det är nu två år sedan Nissan lanserade sin nya generation av Leaf. Jämfört med den har inte Leaf E+ några visuella skillnader, men under skalet har det hänt grejer.

Den stora nyheten är att det japanska märket petat ner ett större batteri samt en piggare motor. Närmare bestämt har 40 kWh blivit 62, och effekten har ökat från 150 hästkrafter till 214. Men den viktigaste siffran är att räckvidden i och med uppgraderingen nu ökat till 385 km enligt Nissan. 

Storleksmässigt ligger Leaf i en egen klass. Eftersom den inte följer den crossovertrend som är så populär, har den inte samma höga profil och sätesposition – men den är å andra sidan inte en liten bil. För standardfamiljen två vuxna och två barn går det utmärkt att få plats – så länge det inte är allt för mycket packning som ska med.

Läs mer: Ny Teknik provkör: Volvo XC40 T5 Twin Engine

Och när vi ändå pratar om packning. Lastutrymmet är storleksmässigt helt ok, dock är det en ganska hög lasttröskel som ska övervinnas innan du får ner matkassar och annat. 

Så är det att köra Nissan Leaf E+

Att slå sig ner bakom ratten i en Leaf är angenämt. För mig, en normallång karl, ger stolen bra stöd och justeringsmöjligheterna är klart tillräckliga. Sätespositionen är ganska högt satt vilket innebär bra sikt och överblick.

Även instrumentering och infotainment är lättöverskådliga och tydliga utan större krångel. Visst, det är inte alls lika raffinerat och modernt som i exempelvis Teslas eller Audis bilar – men man kan inte beskylla dem för att vara undermåliga.

Så bär det iväg. Och precis som förväntat är det elbilspigg acceleration som gäller. Den tillpiffade motorn gör sitt för att bidra till en sportig start och för den hetsige innebär det att man kan få sitt lystmäte när det kommer till snabba rödljusstarter. Men ivrig pedalföring innebär även att batteriprocent försvinner i rask takt. 

Men så kommer vi då till det lika förväntade. Nissan Leaf är ingen sportig bil, och det är inget som plus-beteckningen ändrar på. Vid riktningsförändringar vinglar bilen rätt rejält och för den som trycker på lite på kurviga vägar blir färden snabbt obehaglig. Därför kan man fråga sig hur mycket effektökningen i motorn egentligen gör. Nä, Leaf ska hållas inom sin komfortzon.

Styrningen är åt det lätta hållet och teknikerna på Nissan har sett till att göra Leaf till en fröjd att parkera. Det här understryker att bilen är orienterad mot stadskörning. Visst, utan eco-läge kan Leaf e+ lämna p-platsen med rejäl fart – men den med sunt förnuft lär undvika denna typ av övningar.

Läs mer: Ny Teknik provkör: Volkswagen Passat GTE

En sak som kom med när modellen uppdaterades för ett par år sedan är den så kallade E-pedalen. När man väljer att slå på den så får man en bil som går att köra enbart med en pedal. 

Till att börja med så ger den mjukare accelerationer (energiekonomiskt) när den trycks ner – och så fort den släpps upp påbörjas bromskraftsgenereringen. Och detta ser sedan ner till totalt stillastående. Nivån av regenerering beror på situation, i låga hastigheter är den ganska brutal – och i högre är den till en början mild för att sedan öka. Initialt kan det tyckas ryckigt, men det är en vanesak och enligt Nissan ska E-pedalen göra så att man inte alls behöver bromspedalen i runt 90 procent av körningen.

Och jag gillar den. Funktionen är enkel att sätta på/stänga av, och den gör verkligen skillnad.  

Under en veckas test hamnade snittförbrukningen på 1,5 kWh/mil. En siffra som kan omvandlas till en total räckvidd på över utlovade 385 km. Slutsatsen att dra är nog att mätaren inte riktigt överensstämmer med verkligheten.

Det som dock kan sägas är att totalräckvidden ger trygghet: Precis som i andra elbilar med 30+ mil i batteriet så räcker kapaciteten för att bota mycket räckviddsångest. Och i normalfallet krävs det minimalt med laddning för att bilen ska klara av uppdraget som pendlar- och vardagsbil.

Tekniken i bilen är på en bra nivå. Detta kommer förvisso av att Leaf e+ inte går att få i det lägre instegsutförandet, vilket innebär en högre prislapp – men det har sina fördelar. Med ombord är teknik som trötthetsvarnare och kameror runt om. Dock måste man upp i toppversionen för att få med körassistenten Pro Pilot. Dock får man då även med läderklädsel.

Summerat: Nissan Leaf E+

Tittar vi på priset kostar insteget för E+ cirka 65 000 kronor mer än vad den vanliga modellen med 40 kWh-batteri börjar på. Förvisso är det med en lite högre utrustningsnivå. Men det är en prislapp som gör att den ligger en bra bit över vad Kia vill ha för sina elbilar – och när VW ID.3 (och Seat El-Born) nu hamnar ytterligare lägre blir det kärvt. För även om bilen är ett bra alternativ, är mitt råd att vänta ett par månader för att se vad som händer på marknaden.

Fakta Nissan Leaf E+

Motor: Elmotor.

Maxeffekt: 160 kW/214 hk.

Max vridmoment: 349 Nm.

Topphastighet: 157 km/h.

Acceleration 0-100 km/h: 7,3 sekunder.

Energiförbrukning: 1,8 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd: 385 km (WLTP).

Batterikapacitet: 62 kWh.

Ombordladdare: 6,6 kW.

Kapacitet snabbladdning: 100 kW.

Laddtid: 11,5 timme (7kW laddbox), 38 minuter (100 kW, 20-80 procent).

Bagageutrymme 420 liter.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt