Nu ska Volvos bilar få grafik från Fortnite-skaparna

2022-06-02 10:48  
Unreal Engine är ett av de mest avancerade verktygen för realtidsrendering av 3d. Foto: Volvo Cars

Grafik utan motstycke och en användarupplevelse utöver det vanliga. I nästa generation Volvobilar kommer förare få hjälp av graifkmotorn Unreal Engine.

Det är länge sedan som bil- och techbranschen började överlappa. Förr i tiden kom bilindustrin undan med att inte ligga längst fram i teknikutvecklingen, men inte nu längre. Argumentet att tekniken måste hålla hela bilens livslängd har med digitalisering kastats över ända.

Men trots att förväntningarna från kunder är otroligt höga, är det fortfarande många digitala system i bilarna som ser ut att härstamma från tidigt 00-tal.

Men så kommer det inte vara i kommande Volvobilar. Nu har tillverkaren avslöjat att man slagit sina påsar ihop med Epic Games, som kanske är mest kända för dataspelet Fortnite, och att de ska använda deras spelmotor Unreal Engine i sina system. Samarbete ska ge bilar med ”grafik utan motstycke”.

– När du tar in interaktiv, högupplöst grafik som körs i realtid – öppnar du dörren till en helt ny värld, säger Heiko Wenczel som leder utvecklingen av lösningar för bilindustrin på Epic Games

Här ska Unreal Engine-tekniken användas

Unreal Engine är ett av de mest avancerade verktygen för realtidsrendering av 3d och används redan i dag utanför spelindustrin. Volvo är dock först i Europa med att använda det här i utvecklingen av sitt gränssnitt för så kallad ”human machine interface”.

– För att erbjuda våra kunder den bästa möjliga användarupplevelsen samt för att bidra till säker körning behöver vi rik, uppslukande och respons visualisering i våra bilar, säger Henrik Green, produktchef på Volvo Cars i ett uttalande.

Läs mer: Blockkedja ska minska utsläppen från Volvos batterier

Volvo kommer att använda Unreal Engine-tekniken i förarinstrumenteringen, där den ska ge skarpare renderingar, rikare färgspektrum samt ”helt nya 3d-animationer”. Tillverkaren säger även att det här bara är ett första steg på vägen att förflytta hela tanken om vad grafik i bilen kan vara.

Qualcomms Snapdragon Cockpit Plattform

En av grundförutsättningar för att man ska kunna köra Unreal Engine kommer i att de nya Volvobilarna har Qualcomms Snapdragon Cockpit Plattform, något som innebär att hela infotainmentsystemet blir mer än dubbelt så snabbt mot det man har i dag.

Första modell att få den nya grafiken blir den elektriska flaggskeppsmodellen som presenteras i höst.

Felix Björklund

Mer om: Volvo Cars

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt