Elbilar

Nu öppnar Teslas europeiska gigafabrik – här fyra viktiga detaljer

Gigafabriken utanför Berlin kommer att vara den till volym sett största elbilsfabriken. Foto: David Heerde/Shutterstock
Teslas vd Elon Musk besöker den nya tyska gigafabriken vid öppningen. Foto: David Heerde/Shutterstock

ANALYS. I dag levererar Tesla sina första bilar som är ”made in Europe”. På sikt ska Berlin-fabriken tillverka en halv miljon fordon om året, men betydelsen den har är större än så. Felix Björklund pekar ut fyra viktiga detaljer med öppningen.

Publicerad

I Tyskland utgör bilindustrin en kärnverksamhet och tyskar kan stolt säga att man har bilbyggande i blodet. Volkswagen, Mercedes, Audi, BMW och Opel är de inhemska storheterna, och tillsammans med ytterligare några märken samt alla underleverantörer så står bolagen för runt 20 procent av landets BNP. Nu har ytterligare en spelare dragit en igång fabrik – Tesla.

I begynnelsen avfärdades den amerikanska elbilstillverkaren som en nischspelare. Men under tisdagen levererar Tesla de första 30 bilarna från sin fabrik i Berlin-Brandenburg. Stora amerikanska märken har tidigare betraktat Europa främst som ett nödvändigt ont, för att ha global närvaro – medan Tesla ser en ljus framtid på vår kontinent.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här