Nu öppnar Teslas europeiska gigafabrik – här fyra viktiga detaljer

2022-03-22 13:04  

ANALYS. I dag levererar Tesla sina första bilar som är ”made in Europe”. På sikt ska Berlin-fabriken tillverka en halv miljon fordon om året, men betydelsen den har är större än så. Felix Björklund pekar ut fyra viktiga detaljer med öppningen.

I Tyskland utgör bilindustrin en kärnverksamhet och tyskar kan stolt säga att man har bilbyggande i blodet. Volkswagen, Mercedes, Audi, BMW och Opel är de inhemska storheterna, och tillsammans med ytterligare några märken samt alla underleverantörer så står bolagen för runt 20 procent av landets BNP. Nu har ytterligare en spelare dragit en igång fabrik – Tesla.

I begynnelsen avfärdades den amerikanska elbilstillverkaren som en nischspelare. Men under tisdagen levererar Tesla de första 30 bilarna från sin fabrik i Berlin-Brandenburg. Stora amerikanska märken har tidigare betraktat Europa främst som ett nödvändigt ont, för att ha global närvaro – medan Tesla ser en ljus framtid på vår kontinent.

Öppningen är en historisk händelse på flera sätt. Gigafabriken kommer att vara den till volym sett största elbilsfabriken, när man är i full sving. Här ska 500 000 bilar byggas årligen, vilket kan jämföras med de 300 000 som Volkswagen hoppas att deras största elbilsfabrik ska klara av.

Teslas vd Elon Musk besöker den nya tyska gigafabriken vid öppningen. Foto: David Heerde/Shutterstock

Siffran är i sig imponerande, men lägg till att fabrikens hela produktion är integrerad. Tesla ska inte bara bygga ihop delar, nej allt från elmotorer till säten och hjulaxlar ska tillverkas här. Jämför det med den distribuerade leverantörskedja som biljättarna brottas med och som har lett till produktionspauser.

Och som grädde på moset – lägg till en batteriproduktion om 50 GWh och bilden av anläggningen är en helt annan.

De första bilarna som produceras är Model Y Performance, och vid uppstart är det 3 000 anställda som ska bygga dem. Målet är att 12 000 anställda ska jobba här vilket innebär att Tesla snudd på har lika stor styrka som Opel.

Volkswagen riskerar att bli ”nya Nokia”

Bilbranschen är medveten om att Teslas fabrik är en ny typ av hot. VW:s chef, Herbert Diess, har upprepade gånger pekat ut att den höga automations- och därav produktionstakten måste matchas om man vill vara kvar i industrin. Eller som han så talande beskrev det om man inte lyckas, ”vi kan bli nya Nokia”.

Tyskarna kan kopiera Tesla när det kommer till fabrik och automation – men frågan är om de är tillräckligt för att hindra elbilsmärket att ta deras kunder?

Självklart har man från regeringens håll koll på vad som händer i landets identitetsbransch. Viktiga ögonblick i industrin är viktiga även i politikers almanackor. Jag var exempelvis med när VW drog igång produktionen av den nya ”folk-elbilen” ID3 och Angela Merkel höll tal om ”Zwickau som en grundpelare i den tyska bilindustrin”.

Gigafabriken utanför Berlin kommer att vara den till volym sett största elbilsfabriken. Foto: David Heerde/Shutterstock

Nu får industrin ytterligare en grundpelare då Teslachefen Elon Musk vid ceremonin kommer att stå sida vid sida med den tyska förbundskanslern Olaf Scholz. Det visar vikten man lägger vid etableringen och innebär att kanslern helt plötsligt kan slåss för tysk bilindustri när han nu promotar Tesla.

Här är fyra viktiga detaljer med dagens fabriksöppning

Lokal Produktion

Att Tesla nu bygger bilar i EU innebär att man inte behöver betala tull och andra importavgifter för sina bilar. Det ger bättre marginaler. Därtill är närheten till marknaden viktig. Att man även handlar under tyska vingar när man bygger bilar i landet är ytterligare ett plus.

Hög automationsgrad

Tesla ska kunna bygga en Model Y på cirka tio timmar. Detta dels på grund av att man förenklat produktionen, har enormt hög automationsgrad och bland annat ska pressgjuta delar. Tio timmar är enormt mycket snabbare än vad konkurrenterna klarar av. Tid är pengar.

Integrerad produktion

I Gigafactory Berlin ska allt från säten, till elmotorer och allehanda plastdetaljer tillverkas. Det gör produktionen mindre sårbar eftersom färre underleverantörer är involverade.

Egen batteriproduktion

Med en produktion om 50 GWh kan Tesla vid Gigafactory se till att vara självförsörjande på batterier. Det är enormt viktigt och är en punkt som snudd på alla biltillverkare strävar efter.

Felix Björklund

Mer om: Tesla Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt