Elbilar

Mercedes: Syntetiskt bränsle har ingen framtid

Foto: Mercedes
Foto: Audi

Förbränning har inte framtiden för sig, i varje fall inte i bilar. Så avfärdar Mercedes tanken på motorer drivna av någon form av syntetiskt bränsle. "Vi har tagit det raka beslutet att vår väg framåt är elektrisk", säger Markus Schäfer.

Publicerad

Elektrifiering är den starkaste trenden i bilindustrin och har så varit under de senaste åren. Men samtidigt som de flesta rubriker handlar om elbilar jobbar de flesta tillverkare på med sina "vanliga" bilar med förbränningsmotor. Även om elbilarna ger energi till branschen så är det ännu så länge bensin- och dieselbilarna som står för brödfödan.

Sedan flera år tillbaka, när insikten om eldrift började landa, påbörjades olika projekt om att utveckla syntetiska bränslen. Tyska Sunfire hävdade att de kunde framställa bränsle ur vatten och i USA använde forskare solljus som enda energikälla för att tillverka bränsle av koldioxid.

Inom bilbranschen var Audi en av dem som stolt visade upp olika så kallade "e-drivmedel" 2015, i samband med lanseringen av laddhybriden Q7 e-tron. Detta fossilfria drivmedel framställs ur biomassa och partner var franska Global Bioenergies.

Några år senare meddelade den tyska tillverkaren att de har kommit längre och att det var dags att bygga en pilotanläggning. Den skulle ligga i Schweiz, ha endast vattenkraft som energikälla och ha en årlig produktion på 400 000 liter. Sen dess har det varit ganska tyst.

Även Mazda har sedan 2018 experimenterat med alger som grund till ett syntetiskt bränsle.

Men en tillverkare som inte är lika frälst över syntetiska bränslen är Mercedes. I varje fall inte när det gäller att vara ett alternativ till bensin/diesel och de elektrifierade alternativen på kort till medellång sikt.

– När vi utvecklar nya plattformar måste vi tänka på elektrifierat först. Vi håller noga översikt över regleringar och kundbeeende, men det här är vårt huvudspår, säger Markus Schäfer, forsknings och utvecklingschef på Mercedes i en intervju med brittiska Autocar.

Motviljan förklarar Schäfer med att det inte är effektivt att hålla på och omvandla energi, och hitintills så har det visat sig vara väldigt energikrävande att framställa e-drivmedel.

Men det var inte det enda förbehållet. Utvecklingschefen menade även att om det nu skulle gå att få till en storskalig och någorlunda effektiv produktion så finns det andra branscher som står längre fram i kön för att köpa.

– De första kunderna skulle troligen vara flygindustrin. Först långt långt senare, och jag ser inte det som troligt de närmsta tio åren, så skulle bilindustrin komma, säger Markus Schäfer.