Mercedes nya diesel-hybrid har fyra mils räckvidd

2020-05-07 11:13  

En drivlina som har anpassats för båda ändar av spektrumet. Nu släpper Mercedes mellanklass-suven GLC som diesel-laddhybrid.

När det kommer till laddbara drivlinor sticker Mercedes ut. De är ensamma om att kombinera sladd med dieselmotor. Visst, Volvo körde på det spåret ett tag, men sedan gamla V60 D6 pensionerades har det varit renons på det spåret.

För Mercedes, som nu lanserar GLC med alternativet, innebär det dock att tillverkaren har en fyrklöver av alternativ. C-Klass, E-KLass, GLE samt nu då GLC.

Tittar man på drivlinan så kombinerar GLC 300de en tvåliters dieselmotor om 194 hästkrafter med en elmaskin på 122 hk. Den senare får energi från ett batteripack på 13,5 kWh vilket ska räcka för upp till fyra mils räckvidd.

Läs mer: Lyssna – så här kommer Polestar 2 att låta

För dem som inte har några bekymmer med att förbruka energi kan nämnas att systemeffekten är på 306 hästkrafter och att accelerationen 0-100 km/h går på 6,2 sekunder.

De med en mjukare pedalföring kan i stället få njuta av en förbrukning på runt 0,2 liter per mil enligt den officiella siffran.

Mer intressant kanske är hur bilen presterar under långfärder. I den icke laddbara tappningen så klarar sig dieseln på 0,59 liter per mil i blandad förbrukning, så något över den siffran lär hybriden dra.

Läs mer: Ny lösning ska minska elbilars behov av laddstopp

Tittar vi på den övriga ekonomin startar GLC 300de 4Matic på 601 900 kronor. Från detta kan man dra en miljöbonus på runt 25 000 kronor då utsläppet för laddhybrider ligger mellan 48 och 57 gram koldioxid per kilometer.

Är du mer inne på Mercedes coupé-taklinje så går drivlinan att kombinera även med detta, dock så startar prislappen då på 636 900 kronor.

I båda fallen handlar det om 20 000 kronor mer än vad laddhybrider som kombinerar elmaskin och bensinmotor kostar.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt