Mercedes elbil EQS slår alla på fingrarna

2019-09-12 16:07  

Vision EQS är förvisso ett koncept, men den utlovade räckvidden på 700 km kan ge Mercedes en helt ny position. Elbilen kan snabbladdas till 80 procent på mindre än 20 minuter. Med 469 hk avverkas 0–100 km/h på 4,5 sekunder.

(Artikeln har uppdaterats)

För att bli ledande inom det elektrifierade segmentet ska Mercedes investera elva miljarder euro under de närmaste åren. Men när tillverkaren lanserade sin första elsuv 2018 gjorde EQC många beskvikna. Bland dem fanns Ny Tekniks reporter som tyckte att modellen var lagom och saknade en prestanda som kunde utmana Tesla.

Men nu visar Mercedes var skåpet ska stå. På Frankfurt-mässan avtäcktes superelbilen Vision EQS – och om konceptet avspeglar vad tillverkaren har i rockärmen så flyttar Daimler fram sina positioner gentemot konkurrenterna.

Läs mer: Mercedes har gömt 9 000 nya bilar på ett flygfält

Räckvidden anges vara upp till 700 kilometer. Siffran baseras på utvärderingar i laboratorium gjorda i enlighet med den europeiska WLTP-testcykeln. Därmed slår Mercedes Tesla på fingrarna, vars Long Range-versioner av Model S och Model X levererar 505 kilometers räckvidd. EQS tar sig också 25 mil längre än Porsche Taycan på en laddning.

Batteripacket ligger på omkring 100 kWh och Mercedesen ska ha ett 350 kW-system för snabbladdning som sägs kunna ge 80 procents laddning på under 20 minuter. EQS är fyrhjulsdriven och motorerna på båda axlarna utvecklar tillsammans cirka 350 kW. Det motsvarar 469 hästkrafter – och vridmomentet ligger på 759 Nm. Det innebär att bilen avverkar 0–100 km/h på 4,5 sekunder, enligt Mercedes pressmeddelande.

Klädsel baserad på återvunnet skräp

Prototypen ska leverera autonom körning på nivå 3, men ett modulärt sensorsystem ska enkelt kunna uppgraderas till full autonomi. Bilens radar och kameror samverkar med vad som sägs vara en revolutionär belysning. Mercedes Digital Light-system har hd-linser som vardera innehåller mer än en miljon mikrospeglar. De ger individuell kontroll över varje ljuspunkt, vilket gör att ljuskäglans riktning och styrka kan styras så att andra inte bländas.

Ljuset kan också bilda mönster för att kommunicera med andra trafikanter, exempelvis genom att rita upp ett övergångsställe som visar när det är säkert att korsa vägen. Mjukvaran i systemet styrs av algoritmer som samverkar med bilens sensorer.

Läs mer: Audis terrängkoncept visar en framtid utan bilägande

Vision EQS sticker ut med vad Mercedes hävdar är världens första digitala grill, där 188 LED-lampor skapar en 3d-effekt. Ytterligare 229 ljuspunkter pryder aktern. Designmässigt representerar karossen Mercedes formspråk One Bow, som ska återfinnas hos en rad kommande modeller. På insidan har man kombinerat klassiska träpaneler med en rad projicerade displayer som bildar en sammanhängande instrumentering. Både klädsel och innetak är baserade på återvunnet plastskräp. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt