Mercedes E 300 de – inte den fullträff man hoppats på

2019-05-10 14:35  

PROVKÖRT. Ett förnämligt och på pappret attraktivt äktenskap. När Mercedes gör laddhybrid av sin E-klass får man många rätt. Men i ett par avseenden är resultatet skakigt och lösningen känns allt annat än premium.

Vardagspendling på el – och långkörning med en effektiv diesel. Mercedes E 300 är vad många bilister drömmer om: en laddhybrid som ska leverera på löftet om utsläppsfri vardag kombinerat med smidig semestertransport utan långa laddtider.

Och när man läser specifikationerna ser det ju lovande ut. 43 kilometers räckvidd innebär att laddhybrider hamnar någonstans mitt i stimmet, man tar sig inte längst och inte kortast. Men det fina är att förbränningsmotorn är en diesel – den drivlinan är ingen dussinlösning på marknaden. Senast det begav sig var i gamla V60 som ett tag erbjöds både som bensin- och dieselhybrid.

Dieseln är Mercedes välkända tvålitersmaskin som används i 220d och i den här tappningen får den draghjälp av en elmotor. Tillsammans ger systemet 302 hästkrafter och 700 Nm, enbart på el är det 121 hästar och 440 Nm. Elmotorn hämtar energi från ett batteripaket på 13,5 kWh. Drivlinan innebär även att de som kan få till en tjänstebilsdeal – har ett förmånsvärde som är 2 500 kronor mindre i månaden jämfört med vanliga 300 d. Så långt allt gott.

Men sedan kommer vi till det stora utropstecknet – och det är inte ett positivt sådant.

Läs mer: Ny Teknik provkör Tesla Model 3: ”Som ett spjut”

Mercedes har alltid varit stolta över lastkapaciteten i sin E-klass – och även vid den senaste generationens lansering var man övertydlig med att det fortfarande gick att köra in en lastpall där bak. En viktig poäng för en storlastare, inte minst med tanke på att Volvo valt rakt motsatt håll – och säger att de stora lassen får man hyra annat för.

Men öppnar man bakluckan på dieselhybriden så ser man jordens största valk. I brist på utrymme har tillverkaren tagit 160 av de mest användbara litrarna av bagaget i besittning. Lösningen känns verkligen inte premium, snarare som elektrifiering á la förrförra generationen. Så glöm lastpallar, större barnvagnar eller mer skrymmande paket. Lösningen i bagaget förstör användbarheten, och när man fäller baksätet så sticker batterilådan ut som en vagel i ögat.

Interiört känns annars allt igen från vanliga E-klass. Det innebär finfina materialval och påkostad miljö med träpaneler och dylikt. Dock innebär det även att de som väljer den elektrifierade drivlinan – inte får med den senaste versionen av Mercedes infotainmentsystem MBUX. Interaktionen blir därmed mer begränsad – men det är fortfarande helt ok och touchlösningen på rattknapparna är bra.

Mercedes E 300 de på vägen

Precis som med andra elektrifierade bilar är det en fantastisk känsla att kunna tanka hemma. Men även om Mercedes utlovar 43 kilometers räckvidd på el – är det svårt att nå dessa. Under fyra dagars försökspendling, med fulladdat batteri och glasfötter är genomsnittsräckvidden dyster. 25, 28, 34, 34 km. Det blir dagligen en kamp om att komma hela vägen, och i mitt fall blir det även så att Mercedes dagligen bryter löftet om utsläppsfri pendling.

Läs mer: ”Toyota Camry levererar ingen vidare körglädje”

Innebörden lär bli att många, som inte har väldigt nära till jobbet, ofta kommer få höra dieselknattret i vardagen. 

Med det sagt är körupplevelsen riktigt fin. Man har lyckats bevara snudd på hela karaktären trots ingreppen från elektrifieringen, När färden går på el blir man av naturliga skäl lite mer varsam på gaspedalen, men faller andan på så är responsen från drivlinan då dieseln hoppar in rätt kvick. Även övergångarna mellan el- och dieseldrift är snudd på omärkbara. Och att sitta i en E-klass utan motorljud är förnämligt även i köer. 

Efter att ha jobbat med på väg till jobbet-resor testar vi långfärder. Och det här är ju dieselmotorns paradgren. Under en nätt 25-milafärd utan hastighetsöverdrifter klarar sig bilen på låga 0,5 l/mil. Inte illa med tanke på hur stor och tung bilen är (vanliga E 300, utan elektrifiering har en officiell förbrukning på 0,51 l/mil. Komfort är ett av E-klassens adelsmärken och i det här avseendet gör elektrifieringen ingen skillnad på det. Tyngden av batterierna har gjort att bilen är något hårdare satt, men det är ytterst sällan som detta kommer att vara ett problem. Batterierna gör även att det på kurvigare vägar och vid hårdare inbromsningar kan kännas tungt – men sportighet har ju aldrig riktigt varit E-klasskombins paradgren.

Tittar man på helheten så är det lite synd att det som på pappret var så bra, i verkligheten varit svårt att få till. Den praktiska räckvidden på el är lite snål, samtidigt som batterierna stjäl för mycket utrymme. Det här gör att det inte riktigt blir den fullträff som många hade hoppats på. Och när Volkswagen och BMW nu kommer med löfte om mycket längre räckvidd på el i sina kommande laddhybrider kan det bli tufft att hävda sig i pendelbilsjämförelsen. Men för de som har långresor kombinerade med pendling i sin vardag kommer dock E 300de till sin rätt.

Fakta Mercedes E 300 de

Pris: från 606 900 kr.

Förmånsvärde från 4 718 kr/mån (3 538 kr/mån för de som kör 3 000 mil i tjänst).

Pris testbilen: 692 950 kr.

Drivlina: 2,0-liters fyrcylindrig dieselmotor, elmotor.

Systemeffekt: 306 hästkrafter (194 hk diesel, 122 hk elmotor).

Maximalt vridmoment: 700 Nm (400 Nm diesel, 440 Nm elmotor).

Batterikapacitet: 13,5 kWh.

Räckvidd vid eldrift: 43 kilometer NEDC korr.

Officiell förbrukning: 0,17 liter/milKoldioxidutsläpp: 44 g/km WLTP.

Förbrukning under test: 0,31 liter/mil (detta med cirka 50 procents körning på el).

Bagageutrymme: 480 liter.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt