Volvos kinesiska ägare Geely har meddelat att bolagets modulära SEA-plattform (Sustainable Experience Architecture) invigs av Lynk & Co, med den halvkombi som blir märkets första elbil.
En prototyp visades upp i samband med att plattformen avtäcktes i september – nu har Lynk & Co släppt ett filmklipp där Zero EV Concept testas på bana. Det rapporterar Motor Authority.
Videon visar hur nära man är en produktionsmodell. Vad som nu återstår är körning i extrem kyla och värme samt vindtunneltester. Sedan ska tillverkningen kunna dra igång. Bolaget hoppas att det kan ske i mitten av 2021 – med leverans till kund under samma år.
– Den hastighet som vi har kunnat ta den SEA-baserade Zero EV från prototyp till en produktionsklar bil är verkligen otrolig, sade Geelys chefsingenjör för SEA-plattformen, Kent Bovellan, i ett uttalande.
Då öppnar Lynk & Co i Göteborg
Geely avslöjar att den kommande elbilen ska avverka 0-96 km/h på mindre än fyra sekunder. Den får ett 800 v elsystem, luftfjädring och en räckvidd på strax över 64 mil.
Enligt tillverkaren har prototypen uppvisat goda köregenskaper på testbanan. Med en viktfördelning på 50/50 utlovas att den kommande produktionsmodellen ska klara av älgtest, alltså en kraftig undanmanöver, med glans även i landsvägsfart.
Den 15 januari öppnar Lynk & Co sin nya medlemsklubb i Göteborg. Lokalen på Ekelundsgatan 4 utgör ett hippare alternativ till den traditionella bilhallen, och under våren kommer den första bilen till Sverige.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.