Lista: Fem heta nyheter att vänta på bilmässan i Genève

2020-02-26 11:35  

I början av mars var det tänkt att bilshowen i Genève skulle dra igång. Så blir det inte i år på grund av rädsla för smitta av nya coronaviruset. Mässan ställs in. Men om mässan hade genomförts, vad hade vi kunnat vänta oss? Jo, ett rumänskt budgetalternativ, en koreansk profetia och en ny svensk stjärna.

Läs mer: Bilmässan i Genève ställer in

Även om bilsalongen i Genève inte är först ut på året brukar många viktiga årsnyheter presenteras här. Det är en plats där tillverkarna historiskt sett har armbågats enormt om medieutrymme och en plats där de kunnat visa upp det senaste för den europeiska publiken. I år är det, precis enligt den rådande trenden de senaste åren, långt från alla bilmärken som väljer att närvara – men det har inte minskat konkurrensen.

Så vad är de som är mest intressant i år och vart ska man rikta blicken om det är elektrifierat som lockar? Här har vi samlat fem spännande premiärer.

Foto: Skoda

Skoda Enyaq

I fjol handlade det mesta om Volkswagens ID.3 i år är det mer utrymme för koncernsyskonen. I Genève kommer Skoda att visa upp sin el-suv med namnet Enyaq. Tjeckerna säger att det härstammar från irländska Enya som betyder livskälla och att man lagt till Q:et för att köpare ska se att bilen hör till suv-familjen. Vidare har Skoda avslöjat att de framöver kommer använda det irländska språket för sina helelektriska fordon.

Läs mer: Var tredje såld bil laddbar: ”En brytpunkt”

Sedan tidigare vet vi att det är en bil baserad på MEB-plattformen och det mest sannolika är att det blir en modell vars specifikationer är snarlika VW ID.4. Det innebär ett batteri i tre storlekar där det största blir på 83 kWh. Räckvidden kommer att ligga mellan 350-400 kilometer och en maximaleffekt i maskineriet på strax över 300 hästkrafter.

Bilen har förevisats som Vision iV och när Ny Teknik pratade med Stefan Nygren, produkt- och marknadschef på Skoda Sverige, i fjol så uttryckte han sig så här:

– När vi i vår visar upp vår kommande elbil, produktionsmodellen av Vision E, kommer folk att tappa hakan det här trodde de nog inte skulle komma från Skoda.

Hyundai Prophecy. Foto: Hyundai

Hyundai Prophecy

En premiär där bara namnet skapar nyfikenhet. Sydkoreanska Hyundai kommer att visa ett nytt elbilskoncept som ska peka ut framtiden. Dels kommer demonstrera tillverkarens senaste designspråk, en formgivning som då ska reflektera modellens uppgift. Vad innebär då det? Jo, tydligen handlar det om att etablera en designikon som Hyundai kan hänga upp sina framtida elbilar på. Lite klichéartat kan tyckas, det är väl vad alla tillverkare säger att deras koncept ska göra.

Läs mer: Hummer är tillbaka – som elbil med 1 000 hästkrafter

Men bilderna gör det hela intressant. Den rundade bakdelen, med rejäla hjulhus och dubbla spoilers är ett rejält avsteg från nuvarande modellinje och ser mer ut som Porsche 911 än I10 och Santa Fé.

Polestar Precept. Foto: Polestar

Polestar Precept

Ettan är precis ute och tvåan kommer i sommar. Men hetast i Genève blir den tredje bilen. Polestar själva kallar det hela för Precept och ännu så länge är det ont om detaljer kring bilen som ska visas.

Tillverkaren skriver: Precept: en regel som är tänkt för att informera beteenden och tankar. Något som visar riktningen dit Polestar är på väg. Något som visar hur framtiden kommer att se ut för Polestar.

Utseendemässigt handlar det om en stor fyrsitsig sedan eller grand coupe med breda bakhasor. Intressanta designdetaljer är den delade huven och kameraenheten som sitter på taket.

I bilen kommer Volvo-avknoppningen även att visa nästa generation av användargränssnitt, detta alltså innan deras Androidsystem ens är ute på marknaden i Polestar 2. Tekniken är från Google och med ombord finns assistent samt hela spannet av tjänster.

Läs mer: Ionity om prishöjningen: Krävs för att branschen ska överleva

En annan viktig del i Precept är att Polestar slagit sig samman med Bcomp, ett hållbarhetsföretag som har tagit fram en ny typ av lindfiber. Hållbarhet är en viktig identitetsmarkör för märket, och säten samt andra interiördetaljer är gjorda av återvunna PET-flaskor samt övergivna fiskenät. Slutligen är det även troligt att bilen bygger på Volvos CMA-plattform, detta eftersom det är den enda de har i koncernen som det går att bygga helt batterielektriska bilar på.

Renault K-Ze. Foto: Renault

Dacias elbil

Det har aldrig varit frågan om OM, utan när Dacia ska begåvas med en ren elbil. Märket som är Renaults budgetalternativ kommer att visa upp ett koncept i Genève och planen är att den ska lanseras 2021. Och vad är det som gör den högintressant? Jo, tanken är att den ska sätta en ny nivå på prissättningen som det billigaste eldrivna alternativet på marknaden.

Men räkna inte med att det är några Tesla-liknande ambitioner vi pratar om här. Nej, bilen i fråga bemärks som Dacia Urban City car vilket troligtvis rör sig om en kompaktare modell med en räckvidd på runt 20 mil.

Spekulationerna är att bilen kommer att vara en Dacia-variant av stadsbilen K-ZE som Renault säljer i Kina. Om det visar sig stämma så pratar vi om en modell som storleksmässigt ligger mellan kompaktklassen (Renault Clio) och stadsbilar som VW Up. Vidare har den kinesiska bilen ett batteri på 26,8 kWh, räckvidd på 25 mil samt en elmaskin god för 44 hästkrafter.

Fiat 500e. Foto: Fiat

Fiat 500

Prototyper av den nya generationen Fiat 500 har synts till i ett par månader och det spekuleras i att produktionsmodellen ska visas i Genève. Och varför är då detta intressant? Jo, stadsbilen är tänkt att lanseras endast som elbil vilket gör att den platsar på listan. Fiat har sagt att de kommer investera 700 miljoner euro i utvecklingen och produktionen. Förhoppningen är att det ska resultera i att de får till en ordentlig massproduktion. Den nya generationen kommer att säljas bredvid den nuvarande, så de som prompt vill ha en bensin-500 kan få sitt lystmäte.

När det kommer till specifikationer så är de en riktig gissningslek. Lågoddsare är dock att det inte kommer handla om någon längre räckvidd på el och att prestanda inte är ett fokusområden.

Noterat

I Genève kommer det givetvis att visas upp mer elektrifierat än de fem vi har på listan ovan. Här kommer ytterligare ett gäng som är värda att nämnas.

Aiways U6 ion: Kinesiska uppstickaren planerar att visa flera bilar i Genève. Dels U5, ett billigare alternativ till Mercedes EQC och Audi E-tron, samt den spännande metanol-bränslcellsprojektet Gumpert Nathalie. Men utöver dessa ska de även visa en nyhet kallad U6 ion, vad det är återstår att se – det enda som har avslöjats är att bilen är helelektrisk.

Apex AP-0: Ett sportbilskoncept som tillverkaren säger ska kunna ge en helt ny dimension av prestanda till elbilssegmentet tack vare en låg vikt.

Skoda Octavia vRS: Tjeckerna visar utöver Enyaq även upp en prestanda-laddhybrid

Kia Sorento: En ny generation av Sorento står på parad i Schweiz. Denna gång kommer suven även som laddhybrid, något som innebär att tillverkaren har ett alternativ som verkligen kan locka tjänstebilister som vill ha ett laddbart alternativ i det lite större suvsegmentet.

CZinger 21 C: En 3d-utskriven hybrid.

Sin Cars L City: Ett multifunktionsfordon som ska klara av allt från att agera buss till att agera transportlösning. Räckvidd på mellan 200 och 400 km

Vega EVX: En elektrisk sportbil från Asien. Tack vare dubbla elmaskiner om totalt 804 hästkrafter och en kaross helt i kolfiber ska prestandan vara vass. 0-100 km/h ska klaras på 3,1 sekunder.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt