Lexus populära suv RX – nu kommer den som laddhybrid

2022-06-02 12:11  

En ny generation och för första gången som laddbar. Lexus presenterar nya RX och i modellpaletten finns både ”prestandahybrid” och en laddhybrid.

Det är snart 25 år sedan som Lexus lanserade sin första RX. Sedan dess har man sålt 3,5 miljoner exemplar och nu är det dags för en ny generation. Och det är mycket som står på spel. Märket beskriver nya RX som ”mycket betydelsefull” för framtidsstrategin för elektrifiering.

Den nya modellen bygger på en utveckling av Toyotakoncernens GA-K-plattform och delar alltså grundarkitektur med bland annat Rav4 samt Lexus NX. Tack vare detta får RX lägre vikt och effektivare paketeringen.

I reda siffror väger bilen 90 kilo mindre, men har 15 mm lägre tyngdpunkt. Både spårvidd och hjulbas har utökats vilket allt sammantaget ska göra bilen trevligare att ratta.

Lexus RX450h+. Foto: Lexus

Lexus kallar körupplevelsen ”skräddarsydd”, och även om man antyder om att det ska gå att köra sportigt är det väghållning och komfort som är RX signum.

Nya RX kommer i tre utföranden där alla är någon form av hybrid. RX500h beskrivs som prestandahybrid, 350h är en ”självladdande hybrid” och för första gången får vi även RX450+ som då är en laddhybrid.

Lexus utlovar räckvidd om 65 km

Drivlinan i den senare består av en 2,5-liters bensinmotor som tillsammans med elmotor har en systemprestanda på 335 kW eller 306 hästkrafter. Detta ger antingen god skjuts i accelerationerna – eller mer intressant, bra möjligheter att köra utsläppsfritt.

Officiellt ska det gå att köra upp till 65 km på en laddning. Klassledande säger Lexus, men i sanningens namn är det något kortare än Volvo XC90 (68 km) och BMW X5 (77-88 km) samt väldigt mycket mindre än det som erbjuds i Mercedes GLE (94 km).

Lexus RX450h+. Foto: Lexus

Sett till förbruknings- och utsläppssiffror handlar det om 0,11–0,12 liter/mil motsvarande 24–26 gram co2/km.

När bilen kommer finnas ute i handeln, och till vilket pris är ännu inte officiellt.

Fakta Lexus RX450h+

Pris: Inte officiellt

Drivlina: 2,5-liters bensinmotor + elmotor, fyrhjulsdrift

Systemeffekt: 225 kW / 306 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 7 sekunder

Maxhastighet på el: 135 km/h

Batterikapacitet: 18,1 kWh

Räckvidd på el: 65 km

Officiell förbrukning: 0,11-0,12 l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 24-26 g/km

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt