Premium

Köpa elbil, eller leasa? Här är fallgroparna att se upp för

Inköpspriset avskräcker många från att skaffa elbil. Och privatleasing har seglat upp som ett rimligare alternativ för många. Men det gäller att se upp för fallgroparna.

Publicerad

Vid årsskiftet 2020–2021 fanns omkring 250 000 laddbara bilar i Sverige. Men bara 50 000 av dessa ägdes av privatpersoner, enligt statistik som konsumentorganisationen M bett Statistiska centralbyrån att ta fram. Nu väntas elbilarna öka rejält – 2030 tror Bil Sweden att det kommer att finnas runt två miljoner elbilar i landet. Frågan är bara hur vi ska få råd att köpa dem, trots stimulanserna från staten.

– Om man tycker att det känns dyrt så är man inte ensam, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här