Kinesiska MG lanserar laddhybrid i Sverige

2020-12-14 15:36  

En rymlig och praktisk laddhybrid – som inte kostar skjortan. Nu har MG ryckt skynket av modellen EHS och förhoppningen är att kunna erövra Europa.

Det är nu ett tag sedan som brittiska MG, ett märke som framförallt förknippas med små sportbilar, gick över i kinesisk ägo. Sedan dess har märket förnyats och återlanserat på utvalda marknader.

Återlanseras som elbil i Europa

I och med detta har MG återuppstått som tillverkare av elbilar i ett lägre prissegment. Nu, med lanseringen av EHS i laddhybridtappning, tar man steget ut i resten av Europa.

Den som är på jakt efter en addbar suv i c-klassen kommer att ha mycket att välja på nästa år. Från att ha varit ganska skralt finns det snart alternativ från alla tillverkare.

Vad är det då MG erbjuder i c-klassen? Jo, en familjebil som ska klara 52 kilometer på el, och detta till ett pris som börjar på 34 000 euro. Om det står sig när bilen får ett svenskt pris så hamnar man på samma nivå som Kias laddhybridversioner av Niro och Ceed SW.

Foto: MG

 

Bjuder på 258 hästkrafter

Tittar vi på drivlinan består den av en 1,5-liters bensinmotor som får hjälp av en elmotor. Den förstnämnda är god för 162 hästkrafter och den senare adderar 122 hk för att tillsammans trumma ihop en systemeffekt om 258 hästkrafter.

Läs mer: Volkswagen planerar liten och billig elbil

Med ombord finns även ett batteripack på 16,6 kWh – vilket då borgar för att man ska kunna ta sig de utlovade fem milen.
En intressant del i drivlinan är hur de båda motorerna fördelar ut sin effekt. För bensinmotorn sker det genom en sexväxlad automatlåda, medan elmaskinen överför kraften via en ”elektrisk drivenhet med fyra växlar”.

De båda systemen sitter sammankopplade på ett sätt som enligt MG ska göra att den växlar oerhört mjukt, smidigt och effektivt. 
Prestandamässigt ska det hela göra att den som stampar på gasen kommer upp i 100 km/h från stillastående på 6,9 sekunder. Den som istället håller högerfoten i mer modesta vinklar ska få en förbrukning på 0,19 l/mil. 

360 graders kamera

Storleksmässigt hamnar EHS i C-segmentet mellan Volkswagens Tiguan och Peugeot 3008. MG kallar den för ”rymligast i klassen”, men sett till siffrorna låter det osannolikt. Lastutrymmet är på 448 liter, vilket är mindre än i Tiguan för att inte tala om Peugeoten. Dock förevisade man vid presentationen att det var fullgott utrymme att sitta ”bakom sig själv” om man är 190 cm lång.

Läs mer: Analysfirman Jato: Toyotas satsning på elhybrider blir kostsam

Övriga tekniska detaljer att nämna är att MG har petat i teknik motsvarande rivalerna, och bilen ska ha adaptiv farthållare, autobroms, vingelvarning och 360 graders kamera. På komfortkontot kan skrivas att även bak så kan man få ställbara ryggstöd, ventilerade säten samt USB-uttag. Och för de som gillar det så går det att gå bilen med panoramaglastak.


MG ger sju års garanti

För att ytterligare sockra erbjudandet väljer MG även att utöka sin garanti. Med EHS så för man som köpare sju års garanti (eller 15 000 mil) för hela fordonet inklusive batteri och eldrivlinan. Dessutom är rostskyddsgarantin satt till raka 7 år – ingen milrestriktion.

I skrivande stund är som ovan nämnt det svenska priset inte satt. På frågan om när bilen kommer att finnas i Sverige och vem som blir återförsäljare ber MG att få återkomma. Dock lovar de att bilen ska ha landat på marknaden under första kvartalet 2021.

Fakta MG EHS Plug-in hybrid

Pris: från 34 000 euro

Drivlina: 1,5-liters bensinmotor + elmaskin

Maxeffekt bensinmotor: 119 kW / 162 hästkrafter

Maxeffekt elmaskin: 90 kW / 122 hästkrafter

Systemeffekt: 190 kW / 258 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 6,9 sekunder

Maxhastighet: 190 km/h

Maxhastighet på el: 130 km/h

Batterikapacitet: 16,6 kWh

Räckvidd på el: 52 km

Officiell förbrukning: 0,19 l/mil

Officiell energiförbrukning el: 2,4 kWh/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 43 g/km

Ombordladdare: 3,7 kW

Bagageutrymme: 448 liter, 1 375 med fällda säten

Max dragvikt: 1 500 kg

Felix Björklund

Mer om: Laddhybrider

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt