Kinesiska DFSK kommer till Sverige – lanserar elsuv

2020-09-29 11:01  

En elsuv och två med hybridgasdrift. Det är lockvarorna som ska få svenskarna att titta på kinesiska DFSK, som nu lanseras på våra breddgrader.

Att de kinesiska bilmärkena vill växa utanför sin hemmamarknad är ingen nyhet. Men hittills har erövringen av Europa stått och stampat. Elektrifiering, som är Kinas paradgren, kan kanske öppna en dörr? Så tänker i varje fall Konvegas som nu är ny generalagent i Sverige för DFSK, Dongfeng Sokon.

Känner du inte till DFSK? Bolaget tillhör en av Kinas tre största biltillverkare, har 150 000 anställda och tillverkar 3,8 miljoner bilar om året. Det är lika mycket som hela Renaultgruppen.

Generalagent är Konvergas/Drivee i Växjö. Initialt har de valt ut tre olika modellalternativ – samtliga suvar. Och intressant nog är det två gashybrider och en elbil som importeras.

Läs mer: Nu är ID.4 här – fler versioner är att vänta

– Vi tycker miljön är det viktigaste vi har, men utan bilen stannar Sverige. Därför har vi valt ut tre modeller från DFSK:s sortiment som bidrar till lägre utsläpp, säger Alexander Enulesco, grundare av Konvegas.

Fengon 580 – en sjusitsig suv

Modellerna är Fengon 580, en sjusitsig suv, samt Fengon 5, en coupésuv. I sitt ursprungliga utförande är bilarna bensindrivna, men Konvegas ska konvertera dessa med sin gas-hybriddrivlina. Det innebär bland annat att utsläppen minskas med 95 procent jämfört med bensindriften, samt att bilarnas får en klimatbonus på 10 000 kronor vid inköp.

Läs mer: Gyllenhammar: ”Volvo bygger fula bilar”

När det kommer till elbilen så går den under namnet Seres 3. Även denna är en crossover som storleksmässigt tillhör de kompaktare modellerna och något kortare än en Volvo XC40. Bilen har en 120 kW / 163 hk elmaskin, med ett litiumjärnfosfatbatteri på 53 kWh. Det innebär att energitätheten är lägre än i ett litiumjonbatteri, men så är även priset. När det kommer till räckvidd återstår det att se. I Kina skrivs den till 405 kilometer – men detta enligt den kritiserade körcykeln NEDC.

DFSK kommer få sitt första showroom i Växjö, men Konvegas säger att försäljningen framförallt kommer att ske på nätet.

I skrivande stund har inga priser kommunicerats.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt