Jaguar uppdaterar I-Pace – får ny teknik och snabbare laddning

2020-06-25 11:23  

Mer lättanvänd och kortare tid att ladda. Nu har Jaguar sett till att putsa på sin elbil I-Pace och bland annat bytt infotainmentsystem. Och dessutom har modellen fått en snabbare ombordladdare.

I oktober börjar en uppgraderad version av Jaguar I-Pace att rulla ut i Sverige. Och den brittiska tillverkaren har gjort en hel del efterlängtade förfiningar av bilen som så sent som i fjol utsågs till årets bil.

Så vad har då hänt? Jo, den stora rubriken är att Jaggan nu kommer med 11 kW ombordladdare som standard. En uppgradering från 7 kW och något som gör att de nu ligger i nivå med övriga premiumspelare i elbilsbranschen. Vid anslutning till laddbox som klarar de nivåerna så får man nu 53 km räckvidd i timmen. Och ett helt tomt batteri ska laddas på 8,6 timmar.

Läs mer: Land Rover lanserar två laddbara crossovers

Andra laddtider att nämnas är att på snabbladdning går att göra i upp till 100 kW. Alltså en bra bit under vad Tesla, Porsche, Audi erbjuder. Kopplad till detta så får man 127 km på en kvart.

En annan nyhet är att I-Pace som första Jaguar-modell (Land Rover Defender har det) nu får infotainmentsystemet kallat Pivi Pro. Detta ska enligt utsago vara lika lätt att använda som en smartphone. Återstår att se om det stämmer – Jaguar är inte först med att utlova detta.

Foto: Jaguar

Systemet innehåller en ny menyuppbyggnad, fjärruppdateringar samt ny navigation som utöver att optimera rutter efter laddpunkter, även ska kunna ge information om tillgänglighet, kostnad samt estimera laddtider.

Andra tekniska nyheter är trådlös laddning av mobiler och med ombord finns e-sim samt 4g-uppkoppling. Även digital backspegel samt ett system för kupéjonisering går att välja som tillval.

Vad den uppdaterade versionen kommer kosta är inte klart i skrivande stund. Men eftersom standardutrustningen broderats ut något – lär den inte vara billigare.

Felix Björklund

Mer om: Jaguar Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt