Ionitys storsatsning: 5 000 snabbladdare på fyra år

2021-11-26 10:20  
Ionity ska köpa egna fastigheter och utifrån dem bygga upp ett ekosystem av “oaser”. Foto: Ionity

Bolaget vill bli en ”mack-kedja”. Nu investerar Ionity sju miljarder för att mer än tredubbla sitt utbud av laddstolpar.

Det går inte att säga tillräckligt ofta – laddinfrastrukturen är vital för att elektrifieringen av fordon ska fungera. Och hittills har det varit sisådär med den.

En aktör, Ionity, har länge slagit på trumman om att de ska vara ett ”paneuropeiskt” laddnät – men det går inte att säga annat än att det uttalandet ännu inte har täckning. Det finns fortfarande en hel del kala fläckar på kartan.

Men nu vill man börja fylla ut tomrummen. Fram till 2025 så ska 700 miljoner euro investeras och över 5 000 nya snabbladdare ska sättas ut. Dessa ska vara upp till 350 kW och utöver att sättas ut längs motorvägar ska de även sättas upp nära större städer. I dagsläget har Ionitys nät drygt 1 500 laddpunkter.

Läs mer: Tesla öppnar sina Superchargers för alla bilmärken

Totalt kommer man att öka antalet laddstationer från 400 till över 1 000 på dessa fyra år. Tanken är att de nya stationerna ska få mellan sex och tolv laddpunkter.

Som jämförelse kan nämnas att Tesla redan i dag har närmare 7 000 supercharge-stolpar i Europa.

Ionity pratar om framtidens laddupplevelse

Men Ionity ska inte bara sätta upp stolpar. I ett pressmeddelande avslöjar företaget att man dels i ”allt större grad” kommer att köpa sina egna fastigheter och utifrån var dem bygga upp ett eget litet ekosystem. Detta i något man kallar för en ”oas”.

– Vårt ”Oasis-koncept” visar hur framtidens laddupplevelse ska se ut. Oavsett om det handlar om täckta laddstationer eller laddning vid kaféer, restauranger eller butiker. Vi vill att våra kunder ska få en mer lättillgänglig och komfortabel upplevelse, säger Marcus Groll på Ionity.

En av de saker som man kommer att erbjuda är så kallad ”plug&charge”. Det vill säga att man slipper laddkort, rfid-taggar eller appar. Bara koppla in bilen så sköts resten automatiskt – förutsatt att bilen har stöd för funktionen.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt