Här skapas Europas nya elbils-nav: Electricity

2021-06-11 12:32  

En plan på att skapa den största elbils-hubben i Europa. Nu har Renault presenterat planerna på Electricity, där man ska tillverka 400 000 elbilar om året.

Det är länge sedan Renault gav sig in i elbilsbranschen, men på senare tid har nyheterna om elbilar främst handlat om andra. Det vill den franska tillverkaren ändra på, och som ett led i detta har de nu presenterat en ny division kallad Renault Electricity. Denna omfattar tre fabriker, i Douai, Maubeuge samt Ruitz – och tanken är att det är här som man ska bygga företagets alla elbilar. 

I dagsläget har Renault de små elbilarna Zoe, Twizy och Twingo samt transportbilarna Kangoo och Master – men fler är på gång. Tillverkaren har visat Mégane E-vision som är produktionsnära, samt konceptet ”5” – och ytterligare modeller presenteras snart. 

Utöver att bygga sina egna bilar tillverkas även Nissans NV200 (det japanska märket är en del av Renault-Nissan Alliansen) samt Mercedes Citan vid anläggningen i Maubeuge – och de elektriska versionerna av dessa lär fortsätta byggas här.

Läs mer: Ingenjören förklarar: Så ska en Audi kännas att köra

Renault har också meddelat att dottermärket Alpine ska bli helelektriskt.

Satsningen Electricity kommer att innebära att 700 nya jobb, enligt företaget, skapas vid de tre fabrikerna. Utöver detta bildar Renault även ”partnerskap med universitet för att skapa utbildningssystem anpassade till den förändrade bilmarknaden”

Och som sista del ska tillverkaren arbeta för att få andra intressenter att vilja etablera sig i området. Vilka? Jo, man hoppas att närheten till dessa elbilsfabriker ska locka batterifabriksprojekt samt företag som producerar elektriska fordonskomponenter. 

Felix Björklund

Mer om: Renault Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt