Elbilar

Här är Volvos första elbil: XC40 Recharge

Volvo XC40 Recharge vid lanseringen i Los Angeles 16 oktober. Foto: Felix Björklund
Volvo XC40 Recharge är byggd på plattformen CMA, samma som Polestar 2. Foto: Felix Björklund
Batteripaketet på Volvo XC40 Recharge. Foto: Volvo Cars
Batteripaketet på Volvo XC40 Recharge. Foto: Volvo Cars
”Frunken” rymmer 31 liter. Foto: Volvo Cars
Volvo inför ett nytt infontainmentsystem, baserat på Googles Android. Foto: Volvo Cars
XC40 P8 Recharge. Foto: Volvo Cars
Interiör XC40 P8 Recharge. Foto: Volvo Cars

Den första elbilen, starten på ett nytt modellprogram. Volvo XC40 Recharge lanseras nu med rejält krut under huven, en räckvidd på 400 km och en helt ny infotainmentupplevelse. Ny Tekniks Felix Björklund är på plats i Los Angeles.

Publicerad

(Artikeln är uppdaterad)

Det är ett tag sedan Volvo avslöjade att man skulle visa sin första riktiga elbil 2019 (testbilen C30 Electric räknas tydligen inte). Och nu kommer den. Men i stället för att visa upp den på hemmaplan, eller i ett elbils-mekka som Oslo – är det Los Angeles som är skådeplatsen. Och i huvudrollen: modellen XC40 med tillägget P8 AWD Recharge.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här