Här är McLarens laddhybrid Artura – ska ersätta V8-modellerna

2021-02-22 11:55  

En modell som i ett slag ska ersätta hela paletten av V8-modeller. Nu har McLaren presenterat laddhybriden Artura som beskrivs som ”ett oskrivet blad” i märkets framtid.

Nyligen ryckte brittiska McLaren skynket av sin senaste skapelse – en superbil kallad Artura. Men inte nog med att det var en helt ny modell, det är även ett tydligt avstamp mot framtiden. Det menar Mike Flewitt, vd för företaget.

– Introduktionen av Artura är en ny milstolpe i branschen. För McLaren, för våra kunder och för superbilsvärlden, sade han vid lanseringen.

Läs mer: Provkörning: Toyota Mirai – ”ett högintressant experiment”

Helt ny motor och drivlina

Det brittiska märket har till och från bubblat upp till toppen och visat god form, men i elektrifieringens tidevarv där Tesla för att inte tala om nykomlingar som Lucid tar upp utrymme – är det svårt att armbåga sig fram med ”gamla” superbilar.

Varför är då Artura så viktig? Jo, det är verkligen en helt ny bil. För tidigare modeller, från MP4-12C och framåt så har det i stort sett handlat om versioner av en och samma basmodell. Det har varit samma kolfibermonocoque med någon form av derivat av samma V8.

Nu är det en ny plattform samt en helt ny motor och drivlina.

Läs mer: Därför vill regeringen höja skatten för diesel- och bensinbilar

Fartspärren slår i vid 330 km/h

Maskinen består av en treliters V6 som lägger upp 430 kW (585 hk) på bordet och McLaren säger stolt att den med sina 160 kg väger hela 50 kg mindre än den gamla V8:an. Men eftersom vi pratar om en laddhybrid så är ju förbränningsmotorn bara halva historien.

Den andra delen består av en 70 kW (95 hk) ”pannkaksmotor” (axial flux motor) som placerats i transmissionen. Denna ska vara mer kompakt en de vanligare radial flux-motorerna och systemet som sådant påstås ha 33 procent högre effekt per kilo än det som sitter i McLarens superbil P1.

Elmaskinen fungerar även som Arturas backväxel.

Till detta kommer att vätskekyld batteripack på 7,4 kWh som antingen ska kunna ge lite utsläppsfri körning – eller agera tandempartner med V6:an när det behövs mycket kraft.

Prestandamässigt så anger McLaren att Artura klarar av 0-100 km/h på 3,0 sekunder, 0-200 km/h på 8,3 sekunder och 0-300 km/h på 21,5 sekunder. De som inte ger sig där kan, om bara raksträckan är tillräcklig, få uppleva 330 km/h – där den elektroniska fartspärren kliver in.

Läs mer: Batterierna förbjuds i tio år – Ford och Volkswagen undantas

Ska klara 30 km på ren el

Om man i stället är mer modest i sin körning så ska bilen klara 30 km på ren el, dock fungerar detta bara om man håller sig under 40 km/h.

Allt är dock inte drivlinerelaterat med nya Artura. Till att börja med är ju nomenklaturen ny. Vi slipper de alfanumeriska hopkoken som MP4-12C och 764LT – och får ett riktigt namn.

Därtill har modellen en hel del assistans och säkerhetssystem med ombord såsom adaptiv farthållare och start/stopp-system. Därtill har man sett till att få med OTA (fjärruppdateringar) samt att infotainmentsystemet stödjer både Apple Carplay och Android Auto.

Låter 185 000 pund låter som en bra investering? Första leveranserna är beräknade till tredje kvartalet i år.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt