Elbilar

Här är Lotus Eletre – en elektrisk super-suv

Lotus Eletre. Foto: Lotus
Lotus Eletre, sett framifrån. Foto: Lotus
Lotus Eletre. Foto: Lotus
Lotus Eletre. Foto: Lotus
Här är Lotus Eletre. Foto: Lotus

Från enkla, lätta sportbilar för skojiga bandagar – till en rejäl elsuv fulladdad med teknik. Med modellen Eletre har Lotus tagit ett par rejäla kliv bort från sin märkeshistoria.

Publicerad

Något som etablerade tillverkare brukar slå i huvudet på uppstickare är stamtavla. För även om man kan komma dragandes med ny teknik – går det inte att uppfinna historia. Lotus, som grundades 1948, har en lång tradition av bilbyggande, men när de nu rullar in i elbilseran – är det med något väldigt apart. Deras första elbil är nämligen en rejält tilltagen crossover.

För de som kan sin historia är Lotus ett märke som producerat lätta sportbilar och som har en lång tradition av racing. Att man valt att kasta det över ända och i stället lansera en vardagsbil när det är dags för elektrifiering kan tyckas konstigt. Lotus må numera vara ägt av Geely-koncernen, men för att säkra sin framtid och ekonomi krävs bredare modeller än sportbilar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här