Här är Audi Q4 E-tron Sportback

2020-07-08 12:04  

Den skulle stå och glänsa på en bilsalong – men i stället skedde avtäckningen online. Här är Audi Q4 Sportback. ”Det är den sportigaste suv-coupen vi gjort, kanske den sportigaste som någonsin gjorts”, säger designchef Marc Lichte.

För Audi var E-tron en viktig modell. Det var den första elbilen och ett tydligt budskap om att märket vars slogan är "Vorsprunch durch technik" (Försprång genom teknik") även var med på det här tåget. I höst kommer Q4 E-tron, Audis första volym-elbil. Nu har man avslöjat att den även kommer i ett mer sportigt paket – nämligen med sportback-profil.

För de som inte är bekanta med den tyska tillverkarens nomenklatur så innebär detta en lite sportigare siluett än vad exempelvis en suv eller sedan har. Under en online-presentation lanserades bilen Q4 E-tron Sportback concept.

På det stora hela är bilen ingen större överraskning. Audi har applicerat sitt sportback-koncept på allt från A1 till E-tron – och lär fortsätta göra det framöver. Och när det kommer till de ack så trendiga crossovermodellerna är det något som gör att tillverkaren kan bredda utbudet och attrahera både förnuft och känsla.

Foto: Audi

För Q4 E-tron Sportback kommer utöver namnet och sluttningen på taket inte att skilja sig mekaniskt från den vanliga modellen.

Det innebär 225 kW/306 hk i effekt och 82 kWh batteri, vilket då ska räcka till över 45 mils räckvidd. Snabbladdning kan ske i upp till 125 kW och accelerationen 0–100 km/h går på 6,3 sekunder.

Läs mer: Uppdatering ger Teslorna ännu snabbare laddning

Dimensionerna skiljer något i Sportback-versionen från sitt mer praktiska syskon. Det innebär bland annat att huvudutrymmet bak har minskat med 20 millimeter. Men att det skulle vara för lite tycker inte exteriördesignern Amar Vaya.

– Vi känner inte att huvudutrymmet är en kompromiss och tack vare det extra benutrymmet så finns det generöst med utrymme i baksätet. Som exempel är det bättre än i Q3 Sportback, säger han.

Foto: Audi

Utseendemässigt ser fronten likadan ut och enligt Vaya kom den stora utmaningen när man började titta på taket och A-stolpen.

– Sektionen runt A-stolpen var svårast. Hjulen har tryckts ut mot hörnen av bilen, vilket är strålande för oss designers. Men A-stolpen är flyttad så långt framåt att vi till en början fick besväret att den nästan såg ut som en minivan i siluett. Därför skapade vi den här linjen från motorhuven till sidobackspegeln för att ge intrycket av en lång motorhuv, säger han.

En annan sak Audi har gjort, och som man är nöjd med från designhåll, är att sätta en spoilervinge baktill. Baktill har man även plockat in den ljusramp som går längs med hela bilen från A7/A8 – något som ska ge småbilar prestige och karaktär som inte finns i segmentet.

Läs mer: ”Snabb laddning handlar inte bara om hög effekt”

Bilen som vi har fått se benämns, precis som Q4 E-tron hittills gjort, som ett koncept. Den färdiga produkten hoppas tillverkaren introducera på en större bilshow under våren 2021. Sedan är tanken att den ska vara ute i handeln till sommaren. Så hur nära är det här den slutgiltiga bilen?

– Ganska nära, vi pratar runt 90 procent klart. Vi kommer att ändra lite detaljer på bakre stötdämpare. Den här bilen är även något bredare… och så kommer produktionsbilen ha traditionella handtag, säger Amar Vaya.

Foto: Audi

Koncept-etiketten till trots. Audi är tydliga med att det kommer att vara dubbla motorer (en per axel) och fyrhjulsdrift som gäller när modellen lanseras. Lite senare kommer det dock att släppas enklare bilar med bakhjulsdrift. I det här utförandet säger Audi att bilen får en räckvidd på över 500 kilometer.

Audi säga att man 2021, med de nya Q4-modellerna, kommer att ha sju elbilar i sortimentet.

Det är om man räknar ganska snällt och benämner de E-tron som får tre motorer (kallade E-tron S/E-tron Sportback S) som egna modeller. Därtill kommer Audis E-tron GT, som bygger på samma plattform som Porsche Taycan.

Felix Björklund

Mer om: Audi Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt