Elbilar

Fords elbil Mustang Mach-E avslöjad före premiären

Mach-E. Foto: Ford
Mach-E. Foto: Ford
Mach-E. Foto: Ford

På söndag skulle det vara klimax. Efter lång tids väntan och massvis med teasers var tanken att Ford skulle ryckt skynket av sin framtid. Men överraskningen uteblir – detta då Mustang Mach-E redan avslöjats.

Publicerad

Söndag 17 november ska Ford låta omvärlden få smaka på ”Spänningen av otyglad elektrisk upphetsning”. Och även om premiären för den amerikanska tillverkarens elbil fortfarande blir intressant lyckades Ford förstöra för sig själv genom att slarva ut bilder och information om bilen i förtid. Detta på sin egen sajt.

Bilen i fråga går under namnet Mustang Mach-E och här har Ford försökt att bygga vidare på den aura som muskelbilen Mustang för med sig. Dock är Mach-E en trendtypisk crossover, inte en sedan.

Utseendemässigt har designteamet försökt att överföra Mustangs image, men med lite nya linjer. Elbilen är till exempel något rundare i sina former och även om det kan finnas tänkta likheter i linjespelet så är modellerna långt i från lika. Särskilt inte bakifrån.

På insidan har Fords haft en annan inspirationskälla. Här har de satt in en stor pekskärm i mitten, inte alls olikt den som Tesla har i sina bilar. Den ackompanjeras av en digital display framför ratten.

Specifikationer Mustang Mach-E

När det gäller specifikationer avslöjades att elbilen är bak- eller fyrhjulshjulsdriven samt har en förväntad räckvidd på upp till 300 miles, motsvarande 480 kilometer, enligt den amerikanska körcykeln EPA.

För dem som föredrar accelerationsprestanda klarar modellen i topputförande av sprinttider på ”runt 3,5 sekunder” för accelerationen 0-60 mph (0-97 km/h). Därtill anges att Mach-E ska kunna snabbladda 75 kilometer på tio minuter om man har en 150 kW-laddare.

Grundutförandet "Select" kommer i USA att kosta 43 389 dollar. Då handlar det om en bakhjulsdriven bil med räckvidd på 350-370 kilometer. Steget upp från detta kallas Premium och då får köpare välja på 255 eller 333 hästkrafter och räckvidd på mellan 370-480 km. Då har dock prislappen stuckit i väg till 50 600 dollar.

Toppmodlelen kallas för GT, och det är denna Mach-E som är mest prestandainriktad, med den snabba accelerationen som vi nämnde tidigare i texten. Men nu är prislappen uppe i 60 500 dollar. Dessvärre har räckvidden sjunkit ner till cirka 380 kilometer.

Ford har efter att den egna läckan upptäcktes försökt att sopa igen spåren av sin fadäs. Och de amerikanska medier som har försökt ta kontakt med tillverkaren för att få information om Mach-E har inte fått några svar med substans.

Bilen har som sagt premiär på söndag, men när den kommer ut på marknaden och framförallt hur aktuell den blir för Sverige återstår att se.