Premium

Fordchefen: För snabb omställning ser vi etanolen som ett alternativ

Ett teknikskifte med enormt marknadspotential. För Ford innebär elektrifieringen att man ska återta förlorad mark – och vinna svenska hjärtan. ”Vi ligger bra timingmässigt och 2022 kommer vi ha drygt 40 elektrifierade modeller”, säger Jonas Angerdal, vd för Ford Sverige.

Publicerad

För 20 år sedan var Ford fjärde störst i Sverige. Modellen Focus var en toppsäljare och på villaförorternas garageuppfarter var Modeo en vanlig syn. Men det var då. Sedan millennieskiftet har marknadsandelen mer än halverats och i elektrifieringens tidsålder har märket blivit allt mer marginaliserat… tills nu.

Tidigare i vår hade Ford ett stort evenemang där man visade upp sin framtidsstrategi, samt satte ner foten rejält i elektrifiering. Den amerikanska tillverkaren investerar elva miljarder dollar fram till 2022.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här